اخبارعمومی

وضعیت قرمز بیمارستان‌ها در موج دوم کرونا سلامت نیوز: وضعیت قرمز بیمارستان‌ها در موج دوم کرونا

این روزها با افزایش شمار مبتلایان در موج دوم کرونا که با شدت بیشتری در کشور خود را نشان داده، به‌طور میانگین از ۲۵۰۰ نفری که در یک روز به کرونا مبتلا می‌شوند، حدود ۱۵۰۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری خواهند شد و این موضوع بیش از هر زمان دیگری پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها را دچار خستگی مفرط کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به تقل از روزنامه آرمان ملی ،در بسیاری از بیمارستان‌ها به‌دلیل کمبود نیروی درمانی و پرستاری، تعدادی از آنها که به کرونا مبتلا شده‌اند، مجبورند در سر کار خود حاضر شوند و در تعداد زیادی از بیمارستان‌های کشور، پرستاران و پرسنل محدود، ناگزیر از فعالیت در چند شیفت هستند و همین امر باعث به صدا درآمدن آژیر کمبود سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا در مراکز درمانی شده است. آماری نیز که چندی پیش سازمان نظام پزشکی اعلام کرد، نشان از وضعیت قرمز در بیمارستان‌ها دارد، طبق اعلام این سازمان تاکنون ۱۳۸ تن از مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا شهید شده‌اند و طبق آخرین آمار ۲۰.۳۷‌درصد از شهدا در گروه پرستاری بودند.

جامعه پزشکی اعم از عمومی و متخصص ۶۰‌درصد از شهدا را به خود اختصاص دادند که از این تعداد ۲۸‌درصد پزشکان عمومی هستند و ۳۲‌درصد از تخصص‌های مختلف بوده‌اند.وزارت بهداشت آمار فهرست مفصلي را با عنوان «بيمارستان‌هاي معين» اعلام کرد. اين بيمارستان‌ها براي بستري بيماران مبتلا به کوويد-۱۹ تعيين شده‌اند. اين راهکاري است براي اينکه بخشي از فشاري که بر بيمارستان‌هاي سنتر کرونا وارد مي‌شود، کاسته شود.

در تهران بيشتر بيمارستان‌ها به‌ويژه بيمارستان‌هاي امام خميني(ره)، شهداي تجريش، مسيح دانشوري و شهداي يافت‌آباد که از ابتداي بروز و شيوع کرونا جزو مراکز اصلي پذيرش بيماران مبتلا به کرونا بودند، از نظر پذيرش بيماران جديد و نيز ابتلاي کادر درمان به کرونا وضع بسيار پر‌فشاري را مي‌گذرانند.

پيش از اين رئيس بيمارستان شهداي تجريش از ابتلاي ۱۷۲تن از پرسنل اين بيمارستان به کرونا خبر داده بود. چندي پيش يکي از پرستاران بيمارستان مسيح دانشوري که در بخش مبتلايان به کرونا خدمت مي‌کند به برنا گفته بود: «‌قرار بود در ارديبهشت بگوييم کرونا را شکست داديم، اما متاسفانه ما کادر درمان را شکست داديم چراکه آنها واقعا خسته هستند و بسياري از آنها باوجود اينکه تست‌ آنتي بادي‌شان مثبت است اما به‌دليل کمبود نيرو، هنوز سرکار مي‌آيند».

براساس اعلام سازمان نظام پرستاري ۹هزارتن از پرستاران در بيمارستان‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند و در شرايط فعلي هم به‌دليل طولاني شدن دوره بيماري و ابتلاي تعداد زيادي از پرستاران، بيمارستان‌ها با کمبود نيرو مواجه هستند. بر اين اساس، از ۹‌هزار پرستارِ مبتلا به کرونا، حدود چهار‌هزار نفر همچنان با اين بيماري دست و پنجه نرم مي‌کنند و عملا از چرخه خدمت خارج شده‌اند. اين ۴‌هزار نفر نيروهاي پرستار متخصص، ماهر و باسابقه هستند که مي‌توانستند تعداد زيادي از تخت‌هاي بيمارستاني را تحت پوشش خدمات خود قرار دهند.

افزايش افسردگي در ميان پرستاران
در اين رابطه يک مددکار اجتماعي و رئيس انجمن متخصصان داخلي ايران مي‌گويد: با افزايش شمار مبتلايان به کرونا در کشور، امروزه بسياري از پرستاران به دلايلي همچون خستگي بيش از اندازه، ابتلا به کرونا و افسردگي مجبور به ترک کار شده‌اند و ميزان افسردگي و تبعات روحي و رواني در ميان آنها نگران‌کننده است.

ايرج خسرو نيا معتقد است که آن پرستاري که چند روز براي بيمار کرونايي با همه کمبودها و ترس از ابتلاي خود و خانواده‌اش به کرونا، زحمت کشيده، اما در نهايت نتيجه‌اي نداد و بيمارش جلوي چشمانش جان مي‌دهد، باعث افسردگي او خواهد شد و اين افسردگي به خستگي بيش از اندازه جسمي منجر خواهد شد. همچنين بسياري از پرستاران بچه کوچک دارند و۲۴ تا ۴۸ ساعت آنها را نمي‌بينند.

او از خانواده و فرزندش دور است و وقتي در بخش بيمارستان آنها چند بيمار در روز فوت مي‌کنند، به‌دليل اينکه اين فکر به ذهنش مي‌رسد که زحماتش بي‌نتيجه بوده، دچار بيماري‌هاي روحي و رواني خواهد شد. خسرونيا معتقد است که اگر شرايط به همين شکل پيش برود، کادر درماني ما ضعيف‌تر خواهد شد و در صورت تداوم اين شرايط بايد هرچه سريع‌تر دولت براي کمبود پرستاران تدابير جدي بينديشد و گرنه در روزهاي آينده و در آستانه فصل پاييز دچار مشکلات جدي خواهيم شد.

سرانجام قراردادهاي ۸۹ روزه
در اين شرايط قرار است و همزمان با فراگيري شيوع کرونا در کشور و به‌دليل کمبود کادر درماني، پرستاران با قراردادهاي موسوم به «قرارداد ۸۹ روزه» به خدمت فرا خوانده شدند تا در بخش‌هاي بيماران مبتلا به کرونا خدمت کنند، در شرايطي که دولت وعده داده بود که اين پرستاران در اولويت استخدام بوده و در پايان اين مدت استخدام مي‌شوند، اما به‌يکباره اعلام شد که قراردادهاي آنها دوباره به مدت ۸۹ روز ديگر تمديد مي‌شود و همين امر موجب اعتراض بسياري از آنها در استان‌هايي همچون گيلان شد.

با اين حال روز گذشته ايرج حريرچي، معاون وزير بهداشت در واکنش به اين قرارداد‌ها اعلام کرد: مشکلات استخدام پرستاران ۸۹ روزه به‌زودي و در آينده نزديک برطرف خواهد شد. اگرچه اين قرارداد از لحاظ حقوقي هيچ‌الزامي به تمديد ندارد اما با دستور وزير بهداشت و رئيس جمهوري باتوجه به اضافه شدن اين افراد به گروه‌هاي درماني در بحران کرونا، قرار شد در صورتي که مجوز استخدامي صادر شود، اولويت با اين افراد باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا