عمومی

افزایش آمار۲۵ درصدی سقط جنین دختران زیر ۲۰ سال در ایران و مجازات سقط جنین غیر قانونی

محمدحسین شکراللهی در دومین روز سمینار آموزشی قوانین و مشکلات حقوقی حرفه پزشکی در کارگاه آموزشی سقط جنین و قوانین مربوط به آن بیان داشت: سقط جنین از جمله مواردی است که پزشکان و متخصصان باید در آن بیشترین توجه و دقت را داشته باشند.

وی تصریح کرد: در برخورد با سقط جنین به سه دسته از آن روبه‌رو می‌شویم که ممکن است سقط جنین‌ها خودبه‌خودی، درمانی و انتخابی باشند.

این مسئول با اعلام اینکه ۸۰ درصد سقط جنین‌های خودبه‌خودی در همان سه ماهه نخست حاملگی رخ می‌دهد، اذعان داشت: در این بخش قسمت عمده مشکلات کروموزومی بوده و سن بالای حاملگی و افزایش سن پدر و مادر در آن نقش دارد زیرا حاملگی در سنین بالا خطرات زیادی را شامل می‌شود.

متخصص پزشکی قانونی با اعلام اینکه در سقط جنین درمانی حتما باید اثبات شود که حاملگی و ادامه آن برای مادر و جنین خطرآفرین است، بیان کرد: استفاده از این سقط با رعایت قوانین و شرایط قانونی بوده و پس از تایید خطر، دستور آن صادر می‌شود.

شکراللهی با بیان اینکه برای سقط جنین انتخابی نیز خیلی دلیل علمی وجود ندارد، عنوان کرد: در کشورمان این سقط جنین پذیرفته شده نیست ولی در کشورهای غربی جزو موارد شایع مادران برای سقط جنین است و متاسفانه در کشور ما آمار سقط جنین ۲۵ درصد افزایش یافته است که معمولا در مراکز غیر بهداشتی صورت می گیرد و در بسیاری از موارد منجر به ناباوری مادام العمر دختر می گرددو سن چنین مواردی به زیر بیست سال رسیده است که بسیار نگران کننده است.

این مسئول ادامه داد: در کشورهای مختلف نیز سقط درمانی براساس قوانین و مقررات‌شان بوده، البته در همه کشورها برای سقط محدودیت‌هایی وجود دارد و نمی‌توان گفت در کشوری سقط جنین آزاد است.

وی با اشاره به اینکه در سوگندنامه بقراط حکیم هم آمده است که وسیله سقط جنین را در اختیار هیچ یک از زنان نمی‌گذاریم، گفت: برخوردها با سقط جنین در کشورمان براساس قوانین وضع شده بوده و برمبنای آن رفتار کرده و حرکت داریم.

قانون جدید مجازات اسلامی برای مرتکبان اقدام به سقط غیر قانونی مجازت‌هایی در نظر گرفته شده است. یکی از انواع این مجازات‌ها پرداخت دیه است.

دیه سقط جنین به ترتیب زیر است:

۱- نطفه‌اي كه در رحم مستقر شده است، دوصدم ديه كامل

۲- علقه كه در آن جنين به‌صورت خون بسته درمي‌آيد، چهارصدم ديه كامل

۳- مضغه كه در آن جنين به‌صورت توده گوشتي درمي‌آيد، شش‌صدم ديه كامل

۴- عظام كه در آن جنين به‌صورت استخوان درآمده، لكن هنوز گوشت روييده نشده است، هشت‌صدم ديه كامل

۵- جنيني كه گوشت و استخوان‌بندي آن تمام شده، ولي روح در آن دميده نشده است، يك‌دهم ديه كامل

۶-ديه جنيني كه روح در آن دميده شده است، اگر پسر باشد، ديه كامل و اگر دختر باشد، نصف آن و اگر مشتبه باشد، سه‌چهارم ديه كامل البته باید این مطلب را نیز بدانید که علاوه بر دیه یکسری مجازات‌های تعزیری نیز برای سقط جنین پیش بینی شده است یعنی سقط غیرقانونی مجازات‌های دیگری هم به‌دنبال دارد. براین اساس هرگاه دراثر جنايت واردشده بر مادر، جنين از بين برود، علاوه‌ بر ديه يا ارش جنايت بر مادر، ديه جنين نيز در هر مرحله‌اي از رشد كه باشد، پرداخت مي‌شود.

باید این را نیز در نظر داشت که هرگاه زني جنين خود را در هر مرحله‌اي كه باشد، به عمد، شبه‌عمد يا خطا از بين ببرد، ديه جنين حسب مورد توسط مرتكب يا عاقله او پرداخت مي‌شود و هرگاه جنيني كه بقای آن براي مادر خطر جاني دارد، به‌منظور حفظ نفس مادر سقط شود، ديه ثابت نمي‌شود.

مطابق قانون مجازات اسلامی سابق نیز نیز هرکس به واسطه دادن ادویه یا وسایل دیگر موجب سقط جنین زن شود به ۶ ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شد و اگر عالما و عامدا زن حامله‌ای را راهنمایی به استفاده از ادویه یا وسایل دیگری می‌کرد که در نتیجه آن جنین وی سقط شود، به حبس از سه تا ۶ ماه محکوم می‌شد و یا اگر طبیب یا ماما یا داروفروش و اشخاصی که به عنوان طبابت یا مامایی یا جراحی یا داروفروشی اقدام می‌کردند وسایل سقط جنین فراهم می‌ساختند یا مباشرت به اسقاط جنین می‌کردند به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شدند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا