اخبارغذا و دارو

نظارت و سختگیری بر قیمت‌گذاری‌ها / سیاست حمایتی از تولید داخلی مواد اولیه

شانه‌ساز در بازدید از خط تولید داروهای جدید شرکت داروسازی عبیدی درباره میزان حمایت سازمان غذا و دارو از مواد اولیه تولید داخلی توضیح داد: سیاست ما این است که در حوزه تامین دچار مشکل نشویم، اما به هر حال از ماده اولیه هم حمایت می‌کنیم، به این شرط که از بُعد کمی و کیفی لطمه‌ای به مصرف‌کننده وارد نشود.

به گزارش پایگاه خبری خبردارو دکتر محمدرضا شانه‌ساز در مراسم رونمایی از شش داروی جدید تولید داخلی شرکت داروسازی عبیدی در جمع خبرنگاران، گفت: تحریم‌هایی که علیه کشورمان انجام شده، تلاش‌ها و انگیزه صنعت‌کاران و دست‌اندرکاران حوزه دارو را بیشتر کرده است. اتفاقات خوبی که امروز در شرکت داروسازی عبیدی رخ داد، نشان می‌دهد که در ورود مولکول‌ها و محصولات جدید و باکیفیت می‌توانیم گام برداریم.

او ادامه داد: در عین حال خطوط تولیدی‌مان در شرکت‌هایی مانند عبیدی نه‌تنها چیزی از کمپانی‌های دنیا کم ندارد، بلکه ما شاهدیم که واقعا شرایط GMP این شرکت‌ها حتی از کمپانی‌های اروپایی و مادر هم بهتر می‌شود و قابل دفاع است. این ادعا نیست، بلکه کسانی که این خطوط تولید را دیده‌اند می‌توانند این موضوع را تایید کنند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها منجر به افزایش انگیزه میان مردم، نخبگان و صنعت‌گران ما شده است، افزود: مطمئنم در سالهای آتی ما در منطقه خلیج فارس، شمال آفریقا یک مرجعیت علمی و تولیدی در حوزه داروسازی پیدا می‌کنیم و در سال‌های آینده شاهد افزایش معنی‌دار صادرات دارو خواهیم بود.شانه‌سازی ادامه داد: فکر می‌کنم تولید این داروها می‌تواند بالای ۱۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه داشته باشد. اغلب این داروها جدید است ولی نمونه های دارویی را کم میکند. اقدامات جدید و سرمایه‌گذاری خوبی که انجام شده، بسیار خوب است. به‌طوری که اگر حساسیت‌ها و شیطنت‌های سیاسی بین‌المللی را کم کنند، شرکت‌هایی چون عبیدی می‌توانند همه گواهی‌نامه‌های بین‌المللی را اخذ کنند و این به معنی افزایش صادرات است.

شانه ساز درباره میزان حمایت سازمان غذا و دارو از مواد اولیه تولید داخلی نیز توضیح داد: سیاست ما این است که در حوزه تامین دچار مشکل نشویم، اما به هر حال از ماده اولیه هم حمایت می‌کنیم؛ به این شرط که از بُعد کمی و کیفی لطمه‌ای به مصرف‌کننده وارد نشود.

او در پایان درباره وضعیت قیمت‌گذاری مواد اولیه دارویی تولید داخل گفت: قیمت‌گذاری مواد اولیه تولید داخل در دستور کارمان قرار دارد. چند سالی بود که قیمت‌گذاری ماده اولیه انجام نمی‌شد اما اکنون در دستور کارمان است. یقینا اگر نظارت و سخت‌گیری نشود، ممکن است هر تولیدکننده و واردکننده‌ای قیمت را رعایت نکند. این نظارت چند سالی به خود تولیدکنندگان سپرده شده بود، اما الان باید قیمت‌گذاری در چارچوب صحیحی قرار گیرد. بنابراین برنامه ما این است که قیمت‌گذاری در چارچوب دقیقی انجام شود و ماده اولیه هم قیمت‌گذاری شود. در این زمینه با سندیکای ماده اولیه هم توافقاتی انجام شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا