اخبارسیاست گذاری سلامت

معاون درمان وزارت بهداشت مطرح کرد؛ یارانه سلامت کجا هزینه می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، قاسم جان بابایی، در سلسله نشست‌های خبری وزارت بهداشت به مناسبت دهه مبارک فجر که در سالن کنفرانس این وزارتخانه برگزار شد، در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت حوزه درمان کشور پرداخت و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با عنوان این مطلب که پروژه‌های طرح تحول سلامت در اولویت برنامه‌های حوزه درمان بوده است، افزود: با طرح تحول سلامت، توزیع تخت‌های بیمارستانی از همگونی بهتری برخوردار شد. به طوری که هشت هزار تخت بیمارستانی امسال در ۶۶ بیمارستان راه اندازی می‌شود. جان بابایی با اشاره به اینکه این تعداد تخت بیمارستانی در ۴۰ بیمارستان جدید راه اندازی خواهد شد، اظهار داشت: مابقی در بیمارستان‌هایی است که توسعه داده شده اند. وی، از سهم بالای مناطق محروم و کم برخوردار از تخت‌های بیمارستانی خبر داد و گفت: در جنوب تهران ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی راه اندازی خواهد شد.

معاون درمان وزارت بهداشت، به تجهیز بخش‌های ویژه بیمارستانی اشاره کرد و افزود: یارانه سلامت به سمت تأمین لوازم مصرفی گران قیمت برای بیماران سوق داده می‌شود. وی ادامه داد: بیمارستان‌ها ملزم هستند از طریق هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران نسبت به خرید لوازم مصرفی گران قیمت برای بیماران اقدام کنند. معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: تلاش کرده ایم امسال و سال آینده، بخش اعظمی از یارانه سلامت از محل طرح تحول سلامت به خرید لوازم مصرفی گران قیمت برای بیماران اختصاص یابد. جان بابایی به برنامه زایمان طبیعی رایگان اشاره کرد و گفت: میزان مرگ و میر مادران باردار به شدت کاهش یافته اما هنوز با نقطه ایده آل فاصله داریم. وی در ارتباط با ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و کم برخوردار کشور، افزود: در حال حاضر ۴۰۰۰ پزشک متخصص و عمومی در این مناطق حضور دارند که ۳۰۰۰ نفر آنها پزشک متخصص هستند. جان بابایی به توسعه خدمات درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: قبلاً تا یک مرحله و سقف ۸۵ درصد خدمات را پرداخت می‌کردیم که تلاش داریم این حمایت مالی تا سه مرحله و همان ۸۵ درصد پوشش داده شود.

معاون وزیر بهداشت به تأمین داروهای بیماران خاص اشاره کرد و افزود: با توجه به گلایه‌هایی که خانواده‌های این بیماران از نحوه تأمین دارو داشتند، با همکاری سازمان غذا و دارو، صدور حواله الکترونیک در استان تهران برای بیماران پیوندی، تالاسمی، هموفیلی و ام اس، اجرا شد که باعث گردید ۱۵ درصد از میزان داروهای مصرفی این بیماران کم شود.

وی ادامه داد: همین برنامه حواله الکترونیک داروهای بیماران خاص در ۱۱ استان دیگر اجرا خواهد شد و تلاش خواهیم کرد بزودی در سراسر کشور اجرا شود.
جان بابایی، به موضوع تدوین راهنماهای بالینی استانداردهای خدمت اشاره کرد و گفت: تاکنون برای ۶۰۰ خدمت این استانداردها تدوین شده و در حال حاضر بیمه‌ها از این برنامه عقب هستند. زیرا، بیمه‌ها برای ۲۰۰ خدمت خود را آماده کرده بودند که ما توانسته ایم ۶۰۰ خدمت را تعریف کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا