سلامت الکترونیک

مستندی از سلامت الکترونیک و پزشکی از راه دور با قصه ای جذاب

74388827134c6e799a8487c2f39ce651_L

دارنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند از جشنواره فیلم فجر، درباره مستندی که اخیرا برای شبکه مستند ساخته و به طرح سلامت الکترونیکی و پزشکی بنیاد برکت می پردازد، توضیح داد.

یاسر خیر مستندساز در گفتگو با روابط عمومی شبکه مستند سیما، درباره «روزگار نو» مستند جدیدی که برای شبکه مستند ساخته، اظهار کرد: این مستند به سلامت الکترونیک و پزشکی از راه دور می پردازد؛ در این طرح مناطق محرومی که دور از پایتخت و شهرهای بزرگ هستند و امکانات پزشکی آنچنانی ندارند می توانند از راه دور خدمات پزشکی دریافت کنند. آنها دارای پرونده الکترونیک پزشکی می شوند و هر پزشکی بخواهد ویزیتشان کند می تواند به سوابق پزشکی شان دسترسی داشته باشد.

وی افزود: کار بر روی این طرح از سوی شبکه مستند به من پیشنهاد شد. البته من همواره مایلم درباره موضوعاتی مستند بسازم که دغدغه خودم هم باشد و زمانی که درباره این موضوع مطالعه کردم آن را یک دغدغه انسانی و کاربردی دیدم که به نقاط دور و مرزی ایران مربوط می شود. بنابراین با کمال میل ساخت این مستند را پذیرفتم و کوشیدم این طرح را از آن خود کنم.

تلاش برای ساخت فیلمی جذاب و پرکشش

کارگردان مستند تحسین شده «آهستگی»، ادامه داد: تمام تلاشم را کردم تا فیلمی جذاب و پرکشش برای تماشاگر تلویزیون بسازم و هدفم این بود اگر قرار است آموزشی هم داده شود، این آموزش در خلال قصه ای پرکشش انجام شود.

خیر یادآور شد: برای اجرای آزمایشی طرح سلامت الکترونیک، سه نقطه پایلوت توسط بنیاد برکت انتخاب شده است؛ کلیدر در آذربایجان شرقی، پاوه در کرمانشاه و زهک در سیستان و بلوچستان تا در صورت موفقیت به تمام نقاط دور از دسترس کشور گسترش پیدا کند. در این خصوص از آنجایی که به فضای کردستان علاقمندم و آنجا دوستان خوبی دارم، پیشنهادم این بود که فیلم مربوط به پاوه را بسازم و خوشبختانه توانستم انرژی و وقت بیشتری روی آن بگذارم.

پیاده کردن طرحی مدرن در فضایی سنتی

کارگردان «روزگار نو» با بیان اینکه این فیلم داستان سه تن از کارکنان مرکز بهداشت پاوه را روایت می کند که قرار است طرح سلامت الکترونیک را در آن شهر پیاده کنند، تأکید کرد: در این فیلم معضلات و مشکلات این سه تن را می بینیم که به صورت جدی تلاش خودشان را می کنند تا در فضایی سنتی، این طرح مدرن را پیاده کنند اما چالش هایی پیش روی آنها قرار گرفته است.

وی افزود: من از یک موضوع سفارشی، طراحی خودم را داشتم و سعی کردم از این اتفاقات واقعی و مصالح خامی که با رفتار آنها به وجود می آمد استفاده کنم و بنای ساختمان فیلمم را بگذارم. از سوی دیگر اصلا با این سه تن به صورت مستقیم وارد گفتگو نشدم. گرچه این روش ساده تر است اما ترجیح دادم بگذارم شخصیت ها کار خودشان را بکنند و با دوربین کاری نداشته باشند. اینگونه توانستم روزمرگی ها، شوخی ها و مشکلات آنها را از بهترین زاویه دوربین ثبت و ضبط کنم.

عشق به سینما و مستندسازی باعث می شود سختی ها به چشمم نیاید

دارنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند از آخرین دوره جشنواره فیلم فجر درباره دشواری های تولید مستند جدیدش گفت: در هر کاری به ویژه آثاری که در شهرهای دورتر ساخته می شود، مشکلاتی وجود دارد. اما اگر عاشق کارتان باشید این سختی ها را نمی بینید. من هم با تمام وجودم مستند و سینما را دوست دارم و این مشکلات به چشمم نمی آمد. بلکه آفرینش و خلقی که از هیچ به وجود می آید، به من لذت می دهد و باعث می شود سختی ها را حس نکنم.

ایجاد جذابیت برای مخاطبان کرد زبان و دیگر بیننده ها

خیر یادآور شد: آنچه در درجه اول برای من اهمیت دارد، مخاطبان یک فیلم هستند که جذابیت های خاص آن را احساس کنند. بنابراین صرفا این مستند به سلامت الکترونیک نمی پردازد بلکه به روابط آدم ها و سنتهای کردستان هم می پردازد و می کوشد در این بستر، مفهوم سلامت الکترونیک را برای مخاطبان جذاب کند. «روزگار نو» به خصوص برای کسانی که کرد زبان هستند، جذابیت ویژه ای دارد و فیلم به زبان کردی و با زیرنویس فارسی پخش می شود. جذابیت این مستند برای مخاطبان دیگر هم، به دلیل فراهم شدن فرصتی برای آشنایی شان با اقلیمی متفاوت و شخصیت های جذابی است که برای هدفشان تلاش می کنند و در نهایت موفق می شوند.

ما گروه سازنده «روزگار نو» این فیلم را دوست داریم

این مستندساز در پایان درباره مراحل تولید «روزگار نو» نیز توضیح داد: یک ماه صرف پیش تولید کار شد و ۱۵ روز تصویربرداری آن طول کشید. سه ماه هم صرف مراحل پس از تولید، از جمله تدوین، تصحیح رنگ و صداگذاری فیلمی شد که گروه سازنده دوستش دارند و از نتیجه حاصله، راضی هستند. امیدوارم مخاطب هم این فیلم را بپذیرد. چرا که آن را به هدف رضایت مخاطبان ساخته ایم و از روز اول به فکر جذب تماشاگران بیشتر بودیم.

«روزگار نو» از مجموعه «شوق خدمت» چهارشنبه چهارم اسفند ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و پنجشنبه پنجم اسفند ساعت ۸ صبح بازپخش می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا