اخبار

سقوط مردم در شکاف میان بیمه‌ها و سلامت

«بگذارند ما سکوت کنیم». این جمله در یک مناظره سیاسی بیان نشده بلکه واکنشی است که وزیر بهداشت نسبت به طرح مجلس برای تحقیق و تفحص درباره هزینه‌کرد منابع در طرح تحول سلامت اتخاذ کرد. دکتر سید‌حسن قاضی زاده‌هاشمی در واکنش به طرح تحقیق و تفحص حوزه سلامت گفت:‌ای کاش دوستان تحقیق و تفحص کنند که پرداختی کارگران برای درمان به تأمین اجتماعی، در۳۰ سال گذشته کجا هزینه شده است.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه جوان در ادامه نوشت: مطابق اصل هفتاد و ششم قانون اساسی، مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ حق‏ تحقیق‏ و تفحص‏ در تمام‏ امور کشور را دارد. حالا هم در روزهای پایانی عمر مجلس نهم تعدادی از نمایندگان طرح تفحص از وزارت بهداشت و چگونگی هزینه‌کرد منابع در این طرح را مورد بررسی قرار می‌دهند. علیرضا محجوب، نادر قاضی‌پور، مسعود پزشکیان، احمد توکلی، عبدالرضا مصری و الیاس نادران و چند نماینده دیگر مجلس این طرح را امضا کرده‌اند. طراحان این تحقیق و تفحص اعلام آمادگی نمودند که بدون صرف ریالی از بودجه مجلس و در بازه زمانی حداکثر چهار ماهه پس از تصویب طرح در صحن علنی، گزارش آن را به مجلس ارائه کنند. وزیر بهداشت اما در واکنش به این طرح با اشاره به صحبت‌های خود درباره ۹ درصد حق بیمه‌ای که مردم به سازمان تأمین اجتماعی می‌پردازند، گفت:‌من گفتم حق بیمه تأمین اجتماعی فقط باید به حوزه درمان وارد شود. کسانی که به دنبال تحقیق و تفحص هستند که البته ما از آن استقبال می‌کنیم، کاش در این زمینه تحقیق می‌کردند و صادقانه به مردم گزارش می‌دادند که در ۳۰ سال گذشته چه میزان از پولی که کارگران و مردم برای درمان به عنوان حق بیمه داده‌اند، برای درمان خرج شده است؟ این یک سؤال ساده است و نیاز به این همه حاشیه‌سازی ندارد و آنچه که ما درباره تجمیع می‌گوییم، برای این موضوع است.

مردم قربانی اختلاف مسئولان
نا‌گفته پیداست که اختلاف بیمه‌ها و نظام بهداشت و درمان بالا گرفته است اما در این میان هر یک به هر راهکاری متوسل می‌شوند تا دیگری را از میدان به در کنند. هر چند در میان این دعواهای زرگری این مردم هستند که ضرر می‌بینند، همچنان که حق بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی به دلیل افزایش تعرفه‌های درمان از ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته است. خلاصه اینکه ماجرا بر سر پول است؛ پولی که هر ماه از حساب میلیون‌ها ایرانی کسر و به حساب سازمان‌های بیمه‌گر ریخته می‌شود.

اطراف تهران پر از بیمارستان بود اگر…
حالا و با طرح ماجرای تفحص مجلس از طرح تحول سلامت، مسئولان وزارت بهداشت بیش از گذشته پیگیر ماجرای ادغام بیمه‌های پایه درمان هستند و آنها هم سؤالاتی را از مسئولان تأمین اجتماعی مطرح می‌کنند. ۹ درصد حق بیمه‌ای که بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی به این سازمان می‌پردازند، چگونه و کجا خرج می‌شود؟ ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در این باره گفته است:‌بنابر اعلام مسئولان فعلی و کارشناسان مختلف آنچه که موجب نگرانی است، این موضوع است که متأسفانه در گذشته روالی در سازمان تأمین اجتماعی وجود داشت که بر اساس آن قسمت قابل‌توجهی از ۹ درصد حق بیمه مردم، در جاهایی غیر از بهداشت و درمان هزینه می‌شد.
وزیر بهداشت هم با بیان اینکه در تهران به این وسعت بخش عمده‌ای از جامعه کارگری در حاشیه تهران هستند، افزود: در طول این سال‌ها اگر پولی که توسط مردم به آن سازمان داده شده، برای درمان آنها صرف شده بود، الان اطراف تهران پر از بیمارستان بود. بنابراین دوستان بگذارند ما سکوت کنیم و صحبت نکنیم چراکه به صلاح‌شان نیست. معاون اول رئیس‌جمهور دستور داده که بیمه‌ها یک‌هزار میلیارد تومان از بدهی ۶ هزار میلیاردی خود را پرداخت کنند.

باقی ماندن چالش‌ها به رغم صرف بودجه کلان
این ماجرا اما روی دیگری هم دارد و آن مواردی است که قرار است در طرح تفحص مجلس از هزینه‌کرد منابع در طرح تحول سلامت مورد بررسی قرار گیرد. اگر به سراغ قانون برنامه پنجم توسعه برویم این فقط بحث ادغام بیمه‌ها نیست که مغفول باقی مانده و مباحث متعددی نیز در فصل سلامت این برنامه اجرایی نشده است؛ مواردی که در بندهای هفت‌گانه طرح تفحص مجلس نیز دیده می‌شود و بارها از سوی برخی از نمایندگان امضا‌کننده این طرح از جمله دکتر مسعود پزشکیان به وزارت بهداشت تذکر داده شده بود. به بیان دقیق‌تر در حالی که بنا بود یک درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد اعتبار هدفمندی یارانه‌ها صرف ارتقای سلامت مناطق محروم شود اما بنا به تعبیر پزشکیان، وزیر اسبق بهداشت با اجرای کتاب ارزشگذاری نسبی تعرفه‌ها این منابع «به جیب چند تن از پزشکان گردن کلفت رفت». از سوی دیگر اگر سری به بیمارستان‌های دولتی بزنید، متوجه خواهید شد اکثریت پزشکانی که نام‌شان در تابلوی سردر بیمارستان به چشم می‌خورد و حقوق هیئت علمی را می‌گیرند، در طول ماه چند ساعت در بیمارستان حضور دارند. این پزشکان وقت‌شان را در مطب‌ها و بیمارستان‌های خصوصی می‌گذارند و بر سر بالین بیمارانی حاضر می‌شوند که حاضرند مبالغ نجومی مورد درخواست‌شان را بپردازند، در حالی که این خلاف قانون است. حالا بناست در طرح تفحص مجلس نحوه توزیع اعتبارات طرح تحول سلامت بین روستاها و شهرها و منابع برخوردار و محروم، ‌تطبیق پرداختی به پزشکان و دست‌اندرکاران بخش سلامت با قانون مدیریت خدمات کشوری، ‌بررسی نحوه پرداخت حق‌الزحمه پزشکان و پرستاران بخش دولتی و عمومی قبل از اجرا و پس از اجرای طرح تحول سلامت، ‌گزارش اثربخشی مکانیسم‌های کنترل مالی و اداری اعمال شده جهت اطمینان از تک‌شغله و تمام‌وقت بودن پزشکان پس از اجرای طرح تحول سلامت، ‌گزارش نحوه و میزان برخورد با پزشکان متخلف و نتایج حاصله، بررسی میزان اعتبارات صرف شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی پس از اجرای طرح تحول سلامت و تطبیق آن با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در نهایت گزارش هزینه‌کرد از عمل یک درصد ارزش افزوده و هدفمندی یارانه‌ها به تفکیک حوزه، آموزش و پیشگیری و بهداشت و حوزه درمان مورد بررسی قرار بگیرد. به گفته نادر قاضی‌پور یکی از نمایندگان امضا‌کننده طرح تفحص، وزارت بهداشت در هفت ماهه نخست سال ۹۴ به اندازه کل بودجه سال ۹۳ و سه برابر بودجه سال ۹۲ هزینه کرده است. این در حالی است که در طرح تحول سلامت به مسئله رسیدگی به نقاط محروم، اقشار آسیب‌پذیر جامعه و همچنین نیروهای بهداشت و درمان و پرستاران هیچ توجهی نشده است.

وظیفه‌ای که مغفول ماند
مطابق قانون اساسی تفحص حق و وظیفه مجلس است، چه تفحص از نحوه هزینه‌کرد اعتبارات در طرح تحول سلامت باشد و چه تفحص از هزینه‌کرد حق بیمه‌های پرداختی در تأمین اجتماعی. شاید اگر چنین تفحص‌هایی از بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دیگر هم صورت می‌گرفت کمتر شاهد اختلاس و هدر‌رفت منابع بودیم؛ ‌تفحص‌هایی که باید خیلی زودتر از این اجرا می‌شد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا