اخبارقصور پزشکی

ثبت ۵۵۹۲ پرونده شکایت از پزشکان طی یک سال

رئیس اداره حقوقی سازمان نظام پزشکی تهران با اشاره به اینکه ۵۵۹۲ پرونده شکایت از پزشکان در سال گذشته ثبت شده است، گفت: بیشترین آمار شکایت نسبت به مراجعات در این مدت مربوط به استان ایلام بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، میرحامد خانی در حاشیه دومین نشست علمی و کاربردی مدیران حقوقی دانشگاه‌های علوم پزشکی، وکلا و مشاوران حقوقی بیمارستان‌های سطح تهران اظهار داشت: میزان شکایت از پزشکان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱۲ درصد افزایش یافته است و ۵۵۹۲ پرونده در این زمینه در ۲۰۸ شهر دارای هیأت نظام پزشکی تشکیل شد.

وی افزود: ۵۸ درصد از این پرونده‌ها منجر به صدور برائت و ۴۲ درصد منجر به صدور کیفرخواست شد که پزشکان عمومی و دندانپزشکان عمومی و در حوزه تخصصی متخصصان زنان، ارتوپدی و جراحان عمومی در صدر شکایات قرار داشتند.

رئیس اداره حقوقی سازمان نظام پزشکی تهران ادامه داد: از مجموعه شکایت‌ها ۵۳ درصد آنها مربوط به بیمارستان‌های دولتی و ۲۹ درصد مربوط به بیمارستان و مراکز خصوصی بوده است و سایر موارد در دی‌کلینیک‌ها و بقیه مراکز درمانی بود.

خانی عنوان کرد: آمارهای جهانی نشان می‌دهد از مجموعه اقدامات درمانی ۳ درصد منجر به طرح شکایت از پزشکان می‌شود اما در ایران در سال ۹۶ حدود ۹۰۰ هزار مراجعه به مراکز درمانی بود که مجموع شکایت‌ها در هیأت انتظامی، تعزیرات و دادسرای عمومی و انقلاب ۱۵ هزار مورد بود که نسبت به نرم جهانی ۶ هزارم درصد پایین‌تر بوده است. همچنین در بخش بستری شکایت‌ها ۱۲ صدم بودم که بسیار کمتر از میزان جهانی است.

رئیس اداره حقوقی سازمان نظام پزشکی تهران اعلام کرد: بیشترین شکایت از پزشکان و کادر درمانی نسبت به مراجعات مربوط به استان ایلام بوده و تهران نسبت به مجموعه اقدامات درمانی انجام گرفته در آن رتبه ۸ را داشته است. همچنین بیمارستان‌های شمال شهر پایتخت شکایت کمتری نسبت به بیمارستان‌های جنوب این شهر داشته‌اند.

وی در مورد موضوع گروکشی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی اظهار داشت: این دو بخش دو رویکرد متفاوت از یکدیگر برای بیمار در حال ترخیص دارند و درواقع تمایل به ترخیص در بخش دولتی دارد چراکه بیمار حضورش در بیمارستان هزینه‌های زیادی دارد. از طرف دیگر موضوع بیمارهای سرگردان و بی‌سرپرست هم وجود دارد ولی در بخش خصوصی برعکس بوده و به‌طورکلی حق گروکشی و یا نگهداری جسد و اشیاء بیمار برای بیمارستان‌ها وجود ندارد.

خانی خاطرنشان کرد: مردم در صورت مواجهه با چنین مشکلی می‌توانند به دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۱۹ تهران مراجعه و نسبت به انجام شکایت اقدام کنند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا