اخبار

توضیحات عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره محدودیت سنی ازدواج در ایران

بشکور پورحسین عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به کاهش سن ازدواج در بین جوانان اظهار کرد: طبق قانون سن ازدواج در ایران برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است.

وی ادامه داد: ازدواج کمتر از سن قانونی برای دختران منوط به اجازه ولی و به تشخیص دادگاه صالح صورت می گیرد و معمولا دادگاه‌ها از عرف حاکم بر مناطق مختلف تبعیت می کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آمارهای موجود ۸۵ درصد ازدواج‌ها در ایران برای مردان ۲۰ تا ۳۴ ساله و زنان ۱۵ تا ۲۹ ساله ثبت شده است.

وی افزود: براساس این آمارها بهترین ازدواج ها در سنین ۲۰ تا ۲۴ سالگی رخ می دهد.

پور حسین با بیان اینکه بالا و پایین شدن سن ازدواج مشکلاتی را با خود به همراه دارد، تصریح کرد: بالا و پایین شدن سن ازدواج معضلات بسیاری با خود به همراه دارد و همین روند کاهش و افزایش سن ازدواج موجب بروز معضل طلاق در میان جوانان می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، دختران در صورتی که به بلوغ جنسی، فکری و روانی رسیده باشند، می‌توانند ازدواج کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تفاوت کشور ما با کشورهای دیگر در رابطه با ازدواج، سن رضایت است، یعنی در کشورهای اروپایی به دلایل شرایط اقلیمی سن ازدواج ۱۸ سال است.

وی افزود: بر اساس شرع و عرف در کشور ما ازدواج دختر در سنین پایین منوط به اجازه ولی است، چراکه ازدواج دختران در زیر سن قانونی به این دلیل که درک آن ها از زندگی کامل نشده و شرایط لازم را برای تشکیل خانواده ندارند، مشکلاتی را در آینده برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

پور حسین تصریح کرد: عوامل متعددی از جمله فقرمادی خانواده، شرایط محلی و منطقه ای، شرایط روحی و روانی جوان در خانواده و باورهای سنتی در ازدواج های زود هنگام جوانان دخیل است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ازدواج های زیر سن قانونی آثار حقوقی به همراه دارد، گفت: در ایران ازدواج با اجازه ولی صورت می‌گیرد و هیچ محدودیت سنی و مجازاتی برای آن وجود ندارد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا