اخبارمحیط زیست

تشکیل کمیته ایران و عراق برای مدیریت بحران تالاب هورالعظیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،آقای عبدالکریم حسین‌زاده درباره دلایل آتش‌سوزی هورالعظیم و اختلاف بین ایران و عراق در این منطقه گفت: چه ما در مجلس و چه ارکان دولت موظف هستیم در هر شرایطی پاسدار حقوق ملت، تمامیت ارضی و منافع ملی خود باشیم.

حتی اگر احساس می‌کنیم که یکی از کشورهای همسایه با حفظ همه احترامات و روابط متقابل و دیپلماسی در جایی منافع ملی ما را تهدید می‌کند، باید نسبت به آن اعتراض کنیم.
وی ادامه داد: یک حالت بسیار ساده این است که ما یک کمیته کارشناسی بی‌طرف از دو کشور برای بررسی دلایل آتش‌سوزی هورالعظیم انتخاب کنیم تا هم اعتماد ملی و منافع ملی ما خدشه‌دار نشود و هم اینکه آنها این احساس را نکند که ما به صورت نادرست آنها را متهم به یک موضوعی می‌کنیم.

یک تیم کارشناسی و حقیقت‌یاب مشترک از دو کشور تشکیل شود، موضوع را بررسی کنند و به دو کشور دراین‌باره گزارش دهد و مسوولان سیاست خارجه کشورها نیز براساس گزارش‌های ارائه شده به توافقات لازم برسند.
وی ادامه داد: اگر تعیین تیم کارشناسی مشترک نیز مورد موافقت کشور عراق قرار نگرفت ما می‌توانیم موضوع را به سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل یا یونسکو که تالاب هورالعظیم هم در آن ثبت است، ارجاع دهیم و از آنها بخواهیم که در مورد مسأله قضاوت کنند.
حسین زاده تأکید کرد: در مجموع وقتی که ما با یک کشوری مرز مشترک داریم و محیط طبیعی به بزرگی تالاب هورالعظیم که منافع بسیار زیادی برای دو کشور دارد بین این کشورها تقسیم شده است، ما باید از مدت‌ها قبل کمیته مشترک دائمی برای حفاظت و مدیریت بحران منطقه تشکیل می‌دادیم تا در چنین مواقعی که منطقه با بحران مواجه شده است این همه مشکلات دیپلماتیک و ناهماهنگی نداشتیم. حالا هم بهترین اقدام در درجه اول ایجاد کمیته مشترک مدیریت هورالعظیم است.
وی با بیان این که اگر ما واقعاً نتوانیم یک کمیته یا مدیریت بحران مشترک با کشور عراق برای مدیریت تالاب هورالعظیم داشته باشیم به دو کشور در این منطقه آسیب وارد می‌شود، گفت: عراقی‌ها باید از این موضوع استقبال کنند بی‌توجهی آ‌نها و عدم مدیریت آ‌نها در این‌باره، برای ما آسیب‌زاست و ما می‌توانیم نسبت به این موضوع و بی‌تفاوتی آ‌نها شاکی باشیم و بحث را در مجامع بین‌المللی مطرح کنیم.
عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث عمدی بودن آتش‌سوزی به‌دلیل ناراحتی عراقی‌ها از قطع برق توسط ایران یا مجبور کردن ایران به رها کردن آب به منطقه، نیاز به آتش‌زدن طبیعت نیست؛ آ‌نها می‌توانند به صورت دیپلماتیک از ما درخواست داشته باشند و موضوع مورد بررسی قرار بگیرد. همه چیز با گفت‌و‌گو قابل حل است و نیاز به این کارهانیست.
این تالاب، مشترک بین ایران و عراق است؛ دو سوم آن در عراق و یک‌سوم آن در ایران است. البته براساس برخی بازدیدها و حدس‌ها می‌توان گفت بخشی که در ایران قرار گرفته است، عمق بیشتری دارد و از آب بالاتری برخوردار است. شروع آتش‌سوزی از سمت عراق بوده است و دلیل آن خشک‌شدن «تالاب هورالعظیم» از سمت عراق است. فعالان محیط‌زیست براساس بازدیدهایی که داشته‌اند، افزایش دما و خشکی بیش از حد تالاب از سمت عراق را سبب این آتش‌سوزی می‌دانند.
در گذشته افراد عامدانه به دو علت در «تالاب هورالعظیم» آتش‌سوزی ایجاد می‌کردند، یکی مردم محلی بودند که به‌دلیل بلندشدن نیزارهایی که مانع کشاورزی آنها می‌شد؛ نیزارها را آتش می‌زدند، دیگری نیروهای مرزبانی تا جلوی دید آنها را نگیرد؛ البته هر دوی این آتش‌سوزی‌ها مهار شده بود و این آتش‌سوزی اخیر هم عمدی نبوده است.

علت اصلی این آتش‌سوزی را می‌توان به حقابه‌های تالاب هم ارتباط داد، چراکه حقابه‌ها پرداخت‌نشده و آب‌های سمت ایران به‌شدت کم شده است و تالاب تاب این آتش را نداشته است. ذکر این موضوع که آتش‌سوزی به صورت طبیعی بوده است، ضروری است و باید دانست که خطای انسانی نبوده و هورالعظیم به خودسوزی افتاده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا