اخباربیمه

بیمه اجباری سلامت از آبان برای آحاد جامعه آغاز می‌شود

به گزارش ایرنا، معاون برنامه ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان بیمه سلامت گفت: پوشش بیمه اجباری سلامت از ابتدای آبان ماه امسال برای آحاد جامعه آغاز می‌شود و به طور حتم هیچ فردی نباید فاقد بیمه باشد.

به گزارش سازمان بیمه سلامت، شاهرخ رامزی روز شنبه درباره بیمه اجباری سلامت و ارزیابی وسع افزود: پرداخت بر اساس توان و دریافت خدمات بر اساس نیاز، شعار بین المللی است که در دستور کار سازمان بیمه سلامت قرار دارد و در برنامه ششم توسعه کشور نیز بر بیمه اجباری سلامت مبتنی بر ارزیابی وسع تاکید شده است.

وی ادامه داد: بدون تردید برای عملکرد بهینه نظام سلامت و حمایت مالی از اقشار نیازمند، ارزیابی وسع و به دنبال آن بیمه اجباری پایه سلامت باید پس از فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز در کشور اجرایی شود.

رامزی بیان کرد: سازمان بیمه سلامت از ابتدای فعالیت تاکنون اقدامات بسیاری را جهت پوشش بیمه اقشار نیازمند انجام داده است،  به گونه‌ای که در حال حاضر کلیه ساکنان روستاها و شهرهای زیر ٢٠ هزار نفر جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت قرار داشته و بیش از ۸۵ درصد خدمات درمانی در روستاها توسط پزشک خانواده ارائه و ۱۵ درصد به متخصص ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: یکی از گام‌های اصلی طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم توسعه پوشش بیمه همگانی سلامت بود.  در این طرح افرادی که فاقد هرگونه بیمه پایه درمانی بودند تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و در صورت عدم توان مالی، به طور رایگان دفترچه بیمه سلامت همگانی دریافت کردند.

معاون سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: در طرح بیمه اجباری سلامت بر اساس ارزیابی وسع، سه دهک پایین جامعه بیمه رایگان خواهند شد.  همچنین دهک‌های دیگر بر اساس میزان درآمد خانوار حق بیمه خانوار را پرداخت خواهند کرد.

معاون برنامه ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان بیمه سلامت ادامه داد: در حوزه ارائه خدمات بهداشت و درمان به بیمه شدگان، باید درآمد خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد.  این درحالی است که در شرایط فعلی چنین شرایطی وجود ندارد. بدون تردید برای برنامه ریزی و عملکرد بهینه منابع، ارزیابی وسع باید در کشور اجرایی شود.

رامزی درباره طرح نسخه الکترونیکی نیز بیان کرد: طرح نسخه الکترونیکی در سطح کشور در حال اجراست و تا امروز یک میلیون و ۹۰۰ هزار نسخه الکترونیک در کشور صادر شده است.

کوروش فرزین،  معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: هر شخص که فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای است، از زمان ابلاغ آیین نامه اجرایی ارزیابی وسع که در هفته بیمه سلامت خواهد بود، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان از بیمه سلامت برخوردار شوند.  اگر افراد قادر به پرداخت حق سرانه بیمه نباشند، می‌توانند درخواست ارزیابی وسع کنند. پس از دریافت اطلاعات دهک درآمدی خانوار متقاضی از وزارت رفاه، متقاضی می‌تواند از صد در صد یا ۵۰ درصد تسهیلات دولت در پرداخت حق سرانه بیمه پایه استفاده کند.

حیدرعلی عابدی،  عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز درباره بیمه اجباری سلامت و انجام ارزیابی وسع گفته بود: سازمان بیمه سلامت نباید بدون ارائه نامه از وزارت رفاه مبنی بر تایید ارزیابی وسع، کسی را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهد یا بیمه همگانی سلامت را تمدید کند.  موضوع مقطع زمانی و چگونگی اجرا در زمینه ارزیابی وسع مطرح است. کسانی که حق بیمه پرداخت نمی‌کنند باید به وزارت رفاه معرفی شده و زمان مشخصی نیز برای تمدید دفترچه تعیین شود. اگر این افراد نامه تایید ارزیابی وسع را از وزارت رفاه دریافت کرده و به بیمه سلامت ارائه کنند، سپس باید تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند.

هیات وزیران در جلسه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (الف) ماده ۷۰ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، آیین‌نامه اجرایی بیمه پایه اجباری سلامت و ارزیابی وسع را تصویب کرد. بر این اساس، دولت مکلف است به منظور تحقق سیاست‌های کلی سلامت، تامین منابع مالی پایدار برای بخش سلامت، توسعه کمی و کیفی بیمه‌های سلامت و مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، اقدامات لازم را به عمل آورد. همچنین، مطابق قانون برنامه، پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور اجباری بوده و برخورداری از یارانه دولت جهت حق سرانه بیمه از طریق ارزیابی وسع و سایر ضوابط، بر اساس آیین‌نامه‌ای است که به تصویب دولت می‌رسد. بر این اساس، این حق بیمه شامل سرپرست خانوار و تمامی افراد تحت تکفل آنان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا