اخبارعمومی

الزام اجرای قانون حمایت از معلولان در دانشگاه‌های دولتی

دانشگاه‌هایی که بودجه دولتی می‌گیرند باید براساس حکم دیوان عدالت اداری به قانون حمایت از حقوق معلولان عمل کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، براساس حکم دیوان عدالت اداری دانشگاه‌هایی که بودجه دولتی می‌گیرند باید قانون حمایت از حقوق معلولان را مدنظر قرار دهند و طبق آن عمل کنند.

براساس رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در این زمینه؛ اگرچه به‌موجب ماده ۱ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب سال ۹۵ مقرر شده است دانشگاه‌ها بدون الزام به رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه‌های دولتی فقط در چارچوب مصوبات و آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی و استخدامی مصوب هیئت امنا عمل می‌کنند، لیکن این امر نافی تکلیف دانشگاه‌ها به تبعیت از قوانین خاص حاکم بر دستگاه‌های اجرایی نیست و ازآنجاکه قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۹۶ قانون خاص محسوب می‌شود، لذا دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی زیر نظر وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نمی‌توانند با استناد به ماده ۱ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور خود را از رعایت آن مستثنا بدانند بلکه مکلف به تبعیت از قوانین خاص هستند.

در ادامه حکم دیوان عدالت اداری آمده است: مضافاً اینکه تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان مؤخر بر قانون دائمی برنامه‌های توسعه کشور است و قانون‌گذار دستگاه‌هایی را که به نحوی از انحا از بودجه عمومی استفاده می‌کنند ازجمله دانشگاه‌های دولتی را به تبعیت از قانون حمایت از حقوق معلولان مکلف کرده است.

این رأی دیوان عدالت اداری به دلیل شکایت یکی از کارکنان دانشگاه پیام‌نور صادر شده و این کارمند همچنین به ساعات به‌کارگیری در دانشگاه نیز اعتراض داشت که براساس آن دیوان عدالت نظر خود را اعلام کرد.

براساس این رأی؛ به‌موجب ماده ۲۸ قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۹۶ مقرر شده است ساعات کار هفتگی کارمندان دارای معلولیت شدید و خیلی شدید ۱۰ ساعت کاهش می‌یابد و عمل به غیر از این مصوبه خلاف قانون و ابطال می‌شود.

این درحالی است که دانشگاه پیام‌نور براساس تصمیم هیئت امنای خود ساعات کاری کارکنان دارای معلولیت شدید را تا ۴ ساعت کاهش داده بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا