قصور پزشکی

آمار قصور و خطای پزشکی در ایران

آمار های رسمی نشان می دهد که در سال ۹۴ حدود ۵۶۰۰ خطای پزشکی رخ داده است که نسبت به مدت مشابه پارسال، ۱۱ درصد رشد داشته است

اما مسئولان ذی ربط اعلام کرده اند که این مقدار خطا از نرم جهانی نیز کمتر است

 

البته برای مقایسه کشورها باید از شاخص های نسبتی استفاده شود و نه صرفا تعداد خطاها

چون ممکن است تعداد عمل های جراحی در ایران بسیار کمتر از عمل های جراحی در کشور های دیگر باشد و شاید هم بیشتر

 

آنچه که مشهود است، قصور و خطای پزشکی، صرفا مختص پزشک نیست و فرآیندهای نادرست است که منجر به خطای پزشکی می شوند

در متن زیر که برگرفته از سایت خبر آنلاین است، گزارش نسبتا خوبی از وضعیت خطای پزشکی در ایران ارائه شده است:

خطای پزشکی در ایران

 

رئیس سازمان نظام پزشکی معتقد است «حتی وجود یک خطای پزشکی هم قابل قبول نیست» اما آمارها نشان می‌دهد که این خطاها در سال‌های گذشته سیری صعودی داشته‌اند و تنها در سال ۹۴ تعداد ۵۶۰۰ پرونده خطای پزشکی گزارش شده که نسبت به سال قبل از آن، ۱۱ درصد رشد داشته است. البته این آمار در ایران بیش از دیگر کشورهای دنیا نیست.

در امریکا حدود ۹٫۵ درصد از مرگ‌ها به خاطر خطای پزشکی اتفاق می‌افتند. در استرالیا این آمار به ۱۲ درصد می‌رسد و در کانادا ۱۱٫۳ از افرادی که در یک سال می‌میرند، قربانی خطای پزشکی هستند. هر چند که آمار مرگ ناشی از قصور کادر درمانی در بریتانیا و آلمان به مراتب کمتر است و حدود ۲درصد برآورد می‌شود.

این آمارها باعث شده تا دکتر زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی اعلام کند که قصور پزشکی در ایران ‌کمتر از نرم جهانی است. به گفته او در حال حاضر نرم جهانی خطای پزشکی سه درصد است که در کشور ما از این میزان هم کمتر است.

زالی می‌گوید اکنون ۷ هزار پرونده خطای پزشکی در پیچ‌وخم رسیدگی هستند که ۶۰درصد از آنها، مربوط به بروز عارضه در بیمار هستند. همچنین حوزه زنان و زایمان در صدر قصور پزشکی قرار دارد و پزشکان عمومی، دندانپزشکان و جراحان عمومی در رتبه‌های بعدی بیشترین خطاهای پزشکی قرار دارند.

رسیدگی به این خطاها توسط ۱۹۸ دادسرای انتظامی، ۳۵ هیات تجدیدنظر، ۲۰۱ هیات بدوی، هزار دادیار و دو هزار عضو هیات بدوی انجام می‌شود و ۱۲۰۰ کارشناس هم بر این خطاها نظارت دارند. با این وجود روند رسیدگی به برخی از این پرونده‌ها طولانی است و گاهی مثل پر سر و صداترین پرونده قصور پزشکی سال ۹۵، یعنی پرونده فوت عباس کیارستمی، حدود یک سال طول می‌کشد؛ پرونده‌ای که به گفته وزیر بهداشت مانند پرونده‌های قضائی رسیدگی به آن طولانی است اما مشخص شدن هرچه سریع‌تر نتیجه آن به نفع جامعه پزشکی است و سوءتعبیرها و ابهامات را رفع می‌کند.

 خطای پزشکی و کیارستمی

با وجودی که آمار قصور پزشکی در ایران بیشتر از میانگین جهانی نیست اما موضوع خطاهای پزشکی، امسال به اندازه‌ای جنجال به پا کرد که در برهه‌هایی به موضوع اول بحث کاربران در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و بعد از فوت عباس کیارستمی، زمینه‌ساز کمپین‌هایی برای ایجاد حساسیت نسبت به گفتار و رفتار کادر درمانی شد.

این حساسیت اجتماعی با واکنش‌های مسئولان هم همراه بود؛ تا جایی که حجت‌الاسلام پورمحمدی، وزیر دادگستری با هشدار به پزشکان از آنها خواست تا موضوع خطای پزشکی را جدی بگیرند و آن را با حق‌الناس تعریف کنند. مجلس هم ساکت ننشست و برخی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده در جامعه و رسانه‌ها نسبت به خطاهای پزشکی، از مسئولان خواستند تا به طور جدی‌تری به این حوزه وارد شوند.

در جدول زیر می‌توانید نمونه‌هایی از پرحاشیه‌ترین و خبرسازترین حوادث مرتبط با قصور پزشکی در سال ۹۵ را ببینید که توانستند موج اجتماعی و رسانه‌ای قابل توجهی ایجاد کنند. حوادثی که تکلیف بعضی از آنها هنوز با گذشت یک سال مشخص نشده و همچنان در پیچ و خم کارشناسی و صدور احکام قضایی هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا