مقالات

آزار در محل کار، تهدیدی برای سلامت روانِ زنان شاغل در ژاپن

بر اساس نظرسنجی‌های دولت ژاپن بیش از یک سوم از زنان شاغلِ مبتلا به مشکلات سلامت روان در این کشور مشکلات خود را ناشی از نوعی آزار و اذیت در محل کارشان اعلام کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در ژاپن هم‌چنان تبعیض علیه زنان در محیط‌های کاری بسیار زیاد است.

این کشور در آخرین فهرست شاخص شکاف جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در رتبه ۱۱۰ از میان ۱۴۹ کشور جهان قرار گرفته است.

این کشور با وجود تعهد نخست وزیرش، “شینزو آبه” به توانمندسازی زنان شاغل از طریق سیاست‌های خاص در بین کشورهای G7 از نظر برابری جنسیتی در آخرین رتبه‌ها قرار گرفته است.

این نظرسنجی توسط وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن روی نمونه‌ای از ۲۳۷۴ نفری که از مشکلات بهداشت روان رنج برده و بین ژانویه ۲۰۱۰ تا مارس ۲۰۱۷ میلادی شناسایی شده‌اند، انجام گرفته است.

در این نظرسنجی از ۷۴۰ زن شرکت کننده، ۱۹.۷ درصد اظهار داشتند که در محیط کاری خود قربانی آزار و تعرض شده و ۱۶.۶ درصد نیز اعلام کردند که مورد آزار و اذیت، زورگویی و سوء استفاده از قدرت توسط مافوق‌های خود قرار گرفته‌اند. ۲۱.۹ درصد دیگر از زنان شرکت‌ کننده نیز مشکلات سلامت روان خود را ناشی از یک حادثه آسیب زا مانند مشاهده یک تصادف جدی یا یک فاجعه طبیعی اعلام کردند.

این نظرسنجی به عنوان بخشی از گزارش هیئت دولت ژاپن مبنی بر جلوگیری از مرگ ناشی از کار بیش از حد منتشر شده است. ژاپن که به داشتن فرهنگ “حقوق‌بگیری” و ساعات کاری تنبیهی شناخته می‌شود، سال‌ها در تلاش است تا تأثیر کار بیش از حد بر سلامت کارمندان را برطرف کند. ساعات کاری بیش از حد مشکل بزرگی در این کشور است.

در بین ۱۶۳۴ مرد مورد بررسی، مشکلات مربوط به کار نیز در صدر این لیست قرار گرفته است. حدود ۲۳.۱ درصد از مردان شرکت کننده اظهار داشتند که مشکلات سلامت روان آن‌ها در اثر تغییر در نقش شغلی یا حجم کار ایجاد شده و ۱۵.۹ درصد نیز مورد آزار و اذیت قرار گرفتن، زورگویی و سوء استفاده از قدرت را عامل مشکلات خود دانسته‌اند. ۱۵.۳ دیگر نیز مشکلات خود با مافوق‌هایشان را عامل بروز مشکلات روانی اعلام کرده و ۱۲.۸ درصد نیز مشکلات سلامت روان خود را به کار مداوم به مدت دو هفته نسبت داده‌اند.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، در این نظرسنجی و بررسی هم‌چنین تعداد خودکشی‌ها در نتیجه کار بیش از حد توسط صنعت بررسی شده است. بالاترین میزان در بین کارمندان اداری با ۴۱ مورد گزارش شده و پس از آن فروشندگان با ۳۸ مورد و رانندگان با ۳۵ مورد در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا