عمومی

آثار طرح تحول بر سلامت مردم

سلامت نیوز:معاون توسعه اموراجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور، با عنوان این مطلب که قضاوت در مورد حیف و میل شدن منابع طرح تحول سلامت منصفانه نیست، گفت: قطار طرح تحول در مسیر حرکت تعمیر می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، سعید نمکی در گفتگوی تفصیلی به ابعاد طرح تحول سلامت و نقاط قوت و ضعف اجرای این طرح در کشور پرداخته است.

تحمیل هزینه های کمرشکن به بیماران با افزایش نرخ دلار در سال ۹۱

وی در توضیح دلایل اجرای طرح تحول سلامت، گفت: با افزایش برابری نرخ دلار درسال ۹۱ یک خیز قابل توجهی درقیمت دارو، تجهیزات پزشکی و ملزومات مورد نیاز برای بیمارستان‌ها به وجود آمد، بنابراین باعث شدکه ناگهان هزینه‌های کمرشکن برای بیماران بستری نیازمند به درمان در کشور بیشتر شود. از این رو دولت تدبیر و امید به عنوان اولین گام به رغم وجود مشکلات عدیده اقتصادی و کمبود درآمدهای حاصل از فروش نفت، طرح تحول نظام سلامت را به عنوان یکی از محوری ترین طرح ها اجرایی کرد.

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت ۳ هدف اصلی را دنبال می کند، افزود: حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت دردسترسی به خدمات سلامت و ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی از اهداف مهم طرح تحول سلامت است، بنابراین دولت اهداف مورد نظر طرح را درقالب ۸ بسته ارایه کرد که مهم ترین بسته کاهش هزینه های کمرشکن به ویژه دربستری بیماران بود.

پرداخت ۳۷ درصد از هزینه های بستری از جیب مردم تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت

وی تاکید کرد: تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت مردم حداقل ۳۷ درصد از هزینه های مربوط به بستری را از جیب می‌پرداختند، ضمن اینکه درصد قابل توجهی از مردم نیز به عنوان زیرمیزی هزینه هایی را به نظام سلامت می‌پرداختند که درصورت های مالی سلامت، میزانی از این هزینه ها وجود نداشت؛ اما بزرگترین خدمت طرح تحول این بود که میزان ۳۷ درصد پرداختی از جیب مردم پس از اجرای طرح به زیر ۱۰ درصد یعنی متوسط ۸.۵ درصد کاهش یافت؛ ضمن اینکه پرداخت فرانشیز درشهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به ۵ درصد رسید.

مقیم شدن بیش از ۶ هزار پزشک در ۳۰۱ شهر با اجرای طرح تحول سلامت

نمکی گفت: درطول اجرای طرح بیش از ۶ هزار نفر پزشک به شکل متخصص و فوق تخصص درحدود ۳۳۸ بیمارستان در ۳۰۱ شهر مقیم شدند، همچنین اصلاح هتلینگ بیمارستان ها مورد توجه قرارگرفت؛ این درحالی است که تا پیش از اجرای طرح به دلیل کمبود درآمد بیمارستان های دولتی و عدم تخصیص منابع کافی، ظاهر بیمارستان‌های دولتی شرایط قابل قبولی نداشت.

نوسازی ۴۰ هزار تخت بیمارستانی در چهارسال اخیر

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر نیز در بسیاری از شهرها، بیمارستان های قدیمی فعال هستند، افزود: در طول اجرای طرح تحول در بحث ارتقاء هتلینگ و بهبود فضاها اقدامات قابل قبولی انجام شد به طوری که از ۹۵ هزار تخت بیمارستانی نزدیک به ۴۰ هزار تخت نوسازی شد. البته تخت های باقی مانده نیز مشمول بهبود استاندارد کیفیت شدند. همچنین فضاهای جدید درمانی نیز احداث شد.

اجرای طرح تحول سلامت یکی از اقدامات دولت در تنگنای شدید مالی بود

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ کلینیک ویژه درطول اجرای طرح تحول دایرشد، افزود: درطول اجرای طرح تحول حدود ۲۱ پایگاه اورژانس و حدود ۳۵۰ مرکز بهداشتی و درمانی روستایی به ویژه درحاشیه شهرها ایجاد شد؛ همچنین تا پیش از اجرای طرح حدود ۱۰۰ درصد از بیماران بستری برای دریافت دارو و تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان هدایت می شدند؛ این درحالی است که این میزان درحال حاضر به ۳ درصد رسیده، یعنی ۹۷ درصد کاهش داشته است.

مشکل طرح تحول سلامت عدم توازن بین منابع و مصارف بود

نمکی با تاکید بر اینکه اجرای طرح تحول سلامت یکی از اقدامات کم سابقه درطول تاریخ کشور است، تصریح کرد: این طرح کمک مؤثری به کاهش آلام مردم کرد، بنابراین بازهم باید تأکید کرد که طرح تحول سلامت به عنوان یکی از بزرگترین اقدامات دولت تدبیرو امید در تنگنای شدید مالی اجراشد.

وی با اشاره به نخستین حضور خود در سازمان برنامه و بودجه، تصریح کرد؛ خرداد سال ۹۴ افتخار همکاری با رییس سازمان برنامه و بودجه را داشتم، بنابراین درهمان روزهای اول با مطالعه طرح تحول متوجه شدم به رغم همه محاسن، طرح دارای مشکلاتی نیز می باشد؛ به عنوان مثال بزرگترین مشکل طرح عدم توازن بین منابع و مصارف بود که علاوه اجرای مشکل‌دار طرح، هزینه های بسیاری به سازمان‌های بیمه‌گر نیز تحمیل شده بود؛ مشکلات مالی سازمان بیمه سلامت به دو دلیل بود. یکی افزایش بار مالی ناشی از اجرای طرح تحول سلامت و بازنگری تعرفه‌ها در کتاب ارزش نسبی و دوم اجرای بیمه همگانی برای نزدیک به یازده میلیون نفر که هزینه آن به منابع ناشی از حذف یارانه‌ بگیرهای مستطیع (۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها) گره خورده بود.

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه بیمه‌ها تا پیش از اجرای طرح تحول حدود ۹۰ درصد هزینه بیماران بستری را پرداخت می‌کردند، افزود: پس از اجرای طرح این میزان به ۷۰ تا ۷۵ درصد رسید، زیرا ۱۶ درصد از هزینه ها از محل طرح تحول پرداخت می شد. البته متوسط هزینه یک پرونده بستری در سال ۹۲ و قبل از اجرای طرح یک میلیون و نهصد هزار تومان بود؛ اما پس از اجرای طرح این میزان به دو میلیون و سیصد هزار تومان افزایش پیدا کرد.

ضرورت بازنگری در کتاب ارزش نسبی

نمکی با بیان اینکه درطول اجرای طرح تحول میزان مراجعه مردم به مراکز درمانی تنها ۷ درصد افزایش پیدا کرد، تصریح کرد: البته هزینه سازمان های بیمه‌گر به میزان ۱۱۴ درصد افزایش داشت که این موضوع نیز دلایل اصلی خود دارد که یکی از علل آن بازنگری درکتاب ارزش نسبی بود؛ زیرا کتاب ارزش نسبی درسال ۹۴ حدود هزار و هشتصد میلیارد تومان به بیمه‌ها هزینه اضافی تحمیل کرد.

وی با انتقاد از عدم تطابق منابع و مصارف درطرح تحول، گفت: عدم تطابق درمنابع و مصارف به این دلیل نیست که دولت منابع کافی را برای اجرای طرح نداشت، بلکه مقدمات اجرای طرح و بیمه همگانی در نظرگرفته نشده بود، البته در مواد ۳۲، ۳۴، ۳۵، ۳۸ چند پیش اقدام برای اجرای بیمه همگانی و طرح تحول مانند پزشک خانواده، سیستم ارجاع، پرونده الکترونیکی سلامت، گایدلاین‌ها و یا راهنماهای بالینی وجود داشت؛ بنابراین اگر این ۴ موضوع اجرایی نشود، هرچه در نظام سلامت نیز هزینه شود کمبود اعتبار به وجود می‌آید.

نمکی با یادآوری اینکه در کشورهایی با درآمد سرانه ۵ برابر بیشتراز ایران، بدون گاید لاین، پزشک خانواده و سیستم ارجاع عمل نمی‌شود، افزود: خوشبختانه با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی جلسات بسیاری با هدف رفع مشکلات طرح تحول تشکیل شد. درگام اول اجرای پزشک خانواده با نگاه علمی‌تر و منطقی‌تری دنبال شد، زیرا اجرای پزشک خانواده تنها در دو استان به شکل پایلوت ناقص و اشتباه بود، بنابراین باید اجرای این موضوع مهم در کل کشور با یک برنامه زمان بندی شده دقیق انجام شود، ازاین رو پیگیری این موضوع از نیمه دوم سال ۱۳۹۴ آغاز و در سال ۱۳۹۵ به شدت پیگیری شد.

طرح پزشک خانواده در حال تکمیل است

معاون توسعه اموراجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه در رابطه با سیستم ارجاع دو نقص وجود داشت، تصریح کرد: یکی از این مشکلات نبود سطح دو بود، یعنی پلی‌کلینیک‌های تخصصی وجود نداشت. بنابراین با هماهنگی‌های صورت گرفته و تخصیص اعتبار حدود ۶۵۰ کلینیک ویژه تخصصی در کل کشور طراحی شد که تقریبا ۹۰ درصد پیشرفت کار حاصل شده است؛ ازاین رو درحال حاضر می توان گفت حدود ۷۰ درصد از کشور آماده اجرای نظام ارجاع است و تا نیمه اول سال ۱۳۹۶ این میزان به ۱۰۰ می‌رسد، و دیگری فقدان پزشک خانواده به اندازه کافی بود که در حال تکمیل شدن است.

تدوین گایدلاین‌های بالینی مانع از هزینه تراشی برای دولت می شود

وی با تأکید براینکه تغییر یک رفتار اجتماعی برای مردم کارسختی است، افزود: درهمه دنیا اگر مردم از سیستم ارجاع پیروی نکنند از حمایت دولت برخوردار نخواهند بود، همچنین یکی از اقدامات مهم دیگر در کنار پیگیری نظام ارجاع و پزشک خانواده، تدوین گایدلاین‌های بالینی است؛ در این زمینه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست شد با کمک سازمان‌های بیمه‌گر راهنماهای بالینی را تدوین کنند؛ تا هر فردی با هرمکانیزمی نتواند برای دولت هزینه تراشی کند. هرچند که درحال حاضر هزینه آزمایشگاه‌ها، سی‌تی‌اسکن و ام‌ آر آی بسیار بالا است و از این روش‌های تشخیصی درکشورهای دیگر به شکل محدود استفاده می‌شود.

۸ میلیون بیمه شده دارای ۲ تا ۳ دفترچه درمانی هستند

نمکی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۲۰۰ گایدلاین بالینی تدوین شده است، گفت: به طور حتم با ابلاغ و اجرای گایدلاین‌ها درصد قابل توجهی از هزینه‌های نظام سلامت کاهش می‌یابد، همچنین اقدام دیگر بحث تکمیل سامانه الکترونیک سلامت ایرانیان است و با این کار همپوشانی بیمه‌ها مشخص می شود؛ زیرا در حال حاضر حدود ۸ میلیون بیمه شده دارای حداقل ۲ تا ۳ دفترچه هستند که این موضوع منجر به دریافت داروهای بسیار و یا حتی داروهای خاص می‌شود.

کل کشور تا پایان شهریور تحت پوشش پرونده الکترونیک سلامت قرار می گیرد

وی با اشاره به اینکه استفاده از پرونده الکترونیک سلامت اطلاعات افراد را درنظام سلامت ثبت می کند، تصریح کرد: این سامانه تحت عنوان سیب است که درحال حاضر دارای نواقصی می باشد که رفع نواقص آن دردستور کار قرار دارد، بنابراین تا پایان شهریور کل کشور تحت پوشش این سامانه قرارمی گیرند؛ البته درحال حاضر سطح یک، صددرصد تحت پوشش است و سطح ۲ با درصد بالایی تحت پوشش قرار می‌گیرد.

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: درجلسات با مسئولان ذی‌ربط رؤسای دانشگاه ها متعهد شدند تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۶ کل کشور تحت پوشش سامانه قرار گیرد.

نمکی با اشاره به بازنگری کتاب ارزش نسبی، گفت: متأسفانه درتعیین تعرفه‌ها و ضریب‌های کتاب ارزش نسبی، برخی رشته‌ها میزان بالاتری از حد نرمال دارند، بنابراین این موضوع علاوه بر اینکه بار سنگینی را بر نظام و اقتصاد سلامت تحمیل می کند؛،به طور حتم درعدالت بین رشته‌ای نیز اغتشاش ایجاد می کند، زیرا برخی رشته‌ها به شدت رشد محدود تعرفه ای داشته و رشته‌هایی به شدت رشد بالایی داشتند.

صرفه جویی ۱۵۰۰ میلیاردی در طرح تحول سلامت

وی با بیان اینکه در تغییرکتاب ارزش نسبی هیچ مقاومتی از سوی مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت نگرفته است، افزود: با بازنگری کتاب ارزش نسبی به طور قطع بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان درسال در اجرای طرح تحول صرفه جویی می‌شود.

نمکی با بیان اینکه اقدام دیگر تغییر از ساختارمالی FFS به DRG است، تصریح کرد: در ساختار FFS به ازای هر عملی تعرفه‌ای تعیین می‌شود، به عنوان مثال برای فرد دارای آپاندیست یک هزینه‌ای پرداخت می شود، اگر آپاندیس فرد بیمار پاره شود هزینه‌ی دیگری پرداخت می شود؛ همچنین اگر عفونت ریه ناشی از مشکل عفونت بیمارستانی به وجود آید، هزینه‌ای دیگری را باید پرداخت کرد. اما درسیستم DRG فقط یک هزینه داده می شود. بنابراین اگر پزشک قصور کرد باید هزینه را خود پرداخت کند. البته این تغییر نیازمند استفاده از یک گروه به عنوان مشاور بود که درحال حاضر یک تیم خارجی استرالیایی موضوع را پیگیری می کند.

۲۶ درصد از هزینه طرح تحول سلامترا تامین داروها تشکیل می دهد

معاون توسعه اموراجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه ۲۶ درصد از هزینه طرح تحول را داروها تشکیل می دهند، گفت: در گذشته داروهایی از محل طرح تحول وارد کشور می شد، اما در راستای حمایت از تولید داخل، اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی درمنابع برای تداوم طرح تحول، تعداد داروهای مشمول حمایت از سوی بیمه و طرح تحول به صورت وارداتی و دارای مشابه داخلی به شدت محدود شد، به طوری که این محدودیت رقم صرفه جویی بالای ۶۰۰ میلیارد تومان را ایجاد کرد.

داروهای وارداتی مشابه تولید داخل تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند

وی با بیان اینکه خوشبختانه امروز داروهای وارداتی مشابه تولید داخل از طرف سازمان بیمه ای حمایت نمی شوند، افزود: درطرح تحول اجازه حمایت مالی از داروهای وارداتی که به شدت مغایر با حمایت از تولید داخلی بود وجود ندارد.

قطار طرح تحول سلامت در مسیر حرکت تعمیر می شود

نمکی با تاکید براینکه با هماهنگی صورت گرفته میان دولت ، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت اجرای طرح تحول ادامه دارد، تصریح کرد: ازهمان ابتدا گفته شد یکی از طلایی ترین تصمیمات دولت آقای روحانی اجرای طرح تحول نظام سلامت بود و به طورحتم این قطاردرحرکت تعمیر می شود ؛ بنابراین درسال ۹۶ بسیار منطقی تر درجهت اجرای طرح به لحاظ هزینه ها اقدامات لازم انجام می شود.

معاون توسعه اموراجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به طلب مراکز درمانی از سازمان های بیمه گر، گفت: بیمه سلامت حدود ۸ هزار میلیارد تومان درسال گذشته کسری منابع داشت ، اما خوشبختانه نمایندگان محترم مجلس در تصویب متمم بودجه سال ۹۵ کسری اعتبار ۸ هزار میلیارد تومانی را در قالب فروش اوراق قرضه دراختیار سازمان بیمه سلامت گذاشتند، از این رو مقدار قابل توجهی از طلب ها تا قبل از پایان سال گذشته به روز شد و دراین راستا مراکز درمانی درهمراهی با دولت درارایه سرویس درمانی به مردم دلگرم شدند.

قضاوت در مورد حیف و میل شدن منابع طرح تحول سلامت منصفانه نیست

وی درخصوص برخی انتقادها مبنی بر اینکه منابع طرح تحول به حقوق و دستمزد پزشکان اختصاص پیداکرده است، افزود: دراجرای طرح تحول سلامت ۶۱ درصد از منابع بابت بیماران بستری پرداخت شد، بنابراین علی رغم همه شلوغ کاری ها کل پول پرداختی به پزشک، پیراپزشک و کادردرمانی تنها ۱۶ درصد ازمنابع طرح بود؛ ضمن اینکه حدود ۲۳ درصد ازمنابع نیز به توسعه زیر ساخت ها مانند کلینیک های ویژه و بهبود زیرساخت های بیمارستان ها اختصاص پیدا کرده است، بنابراین تلقی اینکه منابع طرح تحول حیف و میل شده قضاوتی نیازمند بررسی و دقت بیشتر است. البته مسلم است یک طرح به این عریض و طویلی دارای ریخت و پاش ها و نارسایی باشد که دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و سازمان های نظارتی می‌توانند موارد را بررسی کنند.

کل پول پرداختی به اعضای غیرهیات علمی در نقاط برخوردار کمتر از ۱۵۰ میلیارد تومان است

نمکی درخصوص انتقادها به پرداخت‌های بسیار به کادرهیات علمی و غیرهیأت علمی درمناطق محروم و غیرمحروم، تصریح کرد: بحثی به نام ۲kهیأت علمی وجود دارد که در مناطق محروم و غیر محروم با توجه به این فرمول پرداخت‌هایی صورت می گیرد، اما دربحث ۲K غیرهیأت علمی دو گروه وجود دارد که بخشی درمناطق محروم و برخی درنقاط برخوردار فعالیت می کنند.

وی تاکید کرد: کل پولی که بابت ۲kغیرهیأت علمی درنقاط برخوردارپرداخت می‌شود کمتراز ۱۵۰ میلیارد تومان است، البته برخی معتقدند که چه دلیلی دارد به پزشک غیر هیأت علمی در نقطه محروم پولی از سوی سازمان های بیمه‌گر پرداخت شود، این حرف منصفانه نیست، زیرا درحال حاضر فقط بیمارستان‌های دانشگاهی خدمت ارایه می دهد؛ واقعیت آن است که اگر در سراوان برای انجام عملی به یک پزشک بیشتر پول بیشتری پرداخت شود تا بیمار در شرایط کم عارضه‌تری عمل شود. اقدام معقولانه تری است تا اگر بیمار به دلایل مختلف به زاهدان منتقل شود؛ زیرا دراین شرایط سازمان بیمه گر باید پول بیشتری برای عوارض بیماری به دلیل تأخیر پرداخت کنند.

پول های پرداخت شده به پزشکان غیرهیات علمی و مقیم در نقاط برخوردار چشمگیر نیست

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه به پزشکان غیرهیات علمی و مقیم درنقاط برخوردار پول هایی پرداخت شده درست است، افزود: این رقم ها بالا چشمگیر نیست، اما یکی از سیاست ها برای کنترل هزینه این است ۲kغیرهیات علمی درنقاط برخوردار حذف شود.

وی درخصوص برخی اظهارات مبنی بر وجود لابی گری درتعیین تعرفه ها درکتاب ارزش نسبی، گفت: درتعیین تعرفه ها درکتاب ارزش نسبی عادلانه تصمیم گیری نشده است، بنابراین می توان استنباط کرد که برخی رشته ها برای افزایش تعرفه ها نفوذ داشتند، اما می توان تعرفه ها را اصلاح کرد و در حال انجام آن هستیم.

گروهی از منتقدان طرح تحول سلامت همان حمله کنندگان به برجام هستند

نمکی درخصوص اظهارات برخی منتقدان درباره شکست طرح تحول، افزود: آنهایی که طرح را شکست خورده می بینند دو گروه هستند گروهی به دلیل خیرخواهی این موارد را مطرح می کنند اما گروهی از هرکار مثبت دولت جز شکست خوردگی چیزی تفسیر نمی کنند؛ به طوری که دررابطه برجام هم همین تفسیرها مطرح شد ؛ ازاین روعده ای از افراد بیمارگونه به دولت می تازند.

نگران ادامه حیات طرح تحول سلامت نیستیم

وی با تاکید براینکه طرح تحول به هیچ عنوان شکست نخورده است، تصریح کرد: در رابطه با منابع هم چالش جدی وجود ندارد، زیرا برای سال ۱۳۹۶ تنها دستگاهی که بودجه آن ۱۰۰ درصد افزایش پیداکرد سازمان بیمه سلامت بود، همچنین با آهنگ کند شده هزینه خیزی طرح، به طورقطع اجرای طرح به نقطه منطقی سیر می کند و به هیچ وجه نگران ادامه حیات طرح نیستیم؛ ضمن اینکه به اعتقاد سازمان بهداشت جهانی ایران یکی ازکشورهای موفق منطقه درکاهش هزینه های کمرشکن در حوزه سلامت است.

بیماری های غیرواگیر امروز در کشور غوغا می کنند

وی با بیان اینکه جانمایی و شیوه هزینه کرد طرح تحول مسیر منطقی خود را طی می کند، گفت: درمقطعی با ۵ دلار ۶ بیمار مسری مهلک واگیردار قابل پیشگیری با واکسن بود، اما درحال حاضر بیمارهای غیرواگیر در کشور غوغا می کنند، بنابراین با پیش بینی های صورت گرفته باید با پیشگیری ازبیماری غیرواگیر میزان هزینه ها را کاهش داد.

نمکی در خصوص منابع بودجه اجرای طرح تحول درسال های گذشته، تصریح کرد: حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۳ برای اجرای طرح تحول مصوب شد که برای سال ۹۴ هم همین میزان تصویب شد، اما قرار بود در سال ۹۴ از این میزان حدود ۴۸۰۰ میلیارد تومان از ۱۰ درصد هدفمند ی یارانه به طرح تحول اختصاص پیدا کند، ولی تنها ۳۵۰ میلیارد آن محقق شد؛ زیرا صرفه جویی دریارانه ها رخ نداد، البته بودجه مورد نیاز باقی مانده ازردیف های وزارت بهداشت پوشش تامین شد، بنابراین درسال ۹۵ هم این فرمول اجرایی شد.

معاون توسعه اموراجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور درباره اختصاص یک درصد ارزش افزوده ، گفت: یک درصد ارزش افزوده نه تنها برای طرح تحول بلکه برای کمک به زیرساختهای بهداشت و درمان بود که خوشبختانه محقق شد، اما اجرای طرح تحول به ۱۰ درصد از درآمدهای هدفمندی گره خورده بود که به هیچ عنوان محقق نشد و اگر مدیریت ها به درستی انجام نمی شد، به طورحتم طرح زمین می خورد.

وی در خصوص درگیری ها و مشکلات موجود میان دو وزارتخانه بهداشت و رفاه درسال گذشته ، افزود: درگیری ها میان دو وزارتخانه به طورکامل رفع نشده است،البته یکی از این دلایل بدهی سازمان های بیمه گر به وزارت بهداشت بود که خوشبختانه ۸ هزار میلیارد برای بیمه سلامت گره بزرگی از مشکلات را باز کرد؛ هرچند که سازمان های بیمه گر ازهزینه های تحمیلی بارها گله کردند، اما با حکمیت سازمان برنامه وبودجه مشکلی در این دو وزارتخانه نیست، ضمن اینکه با ادغام سازمان بیمه سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز تا حدودی هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

میزان زیرمیزی در حد صفر است

نمکی یکی از نقاط قوت طرح تحول را کاهش زیر میزی عنوان و تصریح کرد: میزان زیر میزی درحال حاضر در حد صفر است ، البته جامعه پزشکی دلسوز و همراه است و شرایط حوزه سلامت را درک می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا