محیط زیست

۷ هزار ماما در روستاها خدمت می کنند

معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به خدمت رسانی ۷ هزار ماما در روستاهای کشور، گفت: در حال حاضر خدمت بزرگی در سلامت روستاییان صورت گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر علی اکبر سیاری در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما با تاکید بر اینکه طرح‌تحول سلامت موحب دسترسی مردم در شهر و ‌روستا به خدمات بهداشتی و درمانی شده است، افزود: امروز برای همه ایرانیان بسته خدمات بهداشتی تعریف شده و هر ایرانی به هنگام ‌ورود به واحدهای بهداشتی می تواند از این خدمات بهره مند شود.

وی بابیان اینکه برای ۴۸ هزارنفر از کارکنان تیم سلامت در روستا و ۴۷ هزار نیرو در شهر دسترسی به خدمات الکترونیک سلامت فراهم شده است، ادامه داد: تا امروز اطلاعات سلامت ۶۷ میلیون‌ ایرانی توسط کارکنان حوزه بهداشت در سامانه الکترونیکی سلامت ثبت شده است.

سیاری با تاکید بر این‌که در این سه سال و ۸ ماه اخیر به اندازه ۳۰ سال گذشته در حوزه بهداشت سرمایه گذاری شده است، افزود: از سال ۸۲ تا ۹۲ تنها ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه عمرانی تجهیز نوسازی و راه اندازی واحدهای بهداشتی و روستایی شده بود اما در سال های ۹۳ تا۹۵ هزار میلیارد تومان هزینه تعمیر و تجهیز ۲۰ هزار واحد بهداشتی شهر و روستا و ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان صرف ساخت ۵۷۰۰ واحد بهداشتی در سطح شهر و روستا شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه دولت یازدهم توجه ویژه ای به حوزه سلامت و پیشگیری کرده است، گفت: در این دولت برای ۲۱ میلیون ایرانی دسترسی به خدمات مراقبت های اولیه بهداشتی از طریق خرید خدمت از بخش خصوصی و بدون اضافه کردن نیرو به کارکنان دولت صورت گرفت.

سیاری ضمن اشاره به ایجاد دسترسی به خدمات سلامت برای ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در حاشیه شهرها، افزود: ۳۳۲ مرکز خدمات جامع سلامت و ۷۴۷ پایگاه بهداشتی با تیم سلامت ۶ هزار نفری که ترکیبی از مراقبین سلامت، کاردان بهداشت، تغذیه، پزشک و دندانپزشک و ماما است در حاشیه شهر ایجاد شد.

وی به ایجاد شغل برای ۲۰ هزار فارغ التحصیل گروه آموزش علوم‌پزشکی در راستای طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: بخشی از این فارغ التحصیلان ماما هستند که برای این افراد هم شغل ایجاد شد و ۱۳۰۰ دندانپزشک در مناطق روستایی در حال ارایه خدمت هستند.

سیاری به تدوین برنامه پیشگیری و ‌کنترل بیماری های غیرواگیر اشاره کرد و افزود: این برنامه به ‌منظور کنترل عوامل خطر بیماری های غیرواگیر، تدوین شد و امروز با فراهم کردن امکانات برای ادامه یافتن این برنامه، می توان تا ده سال آینده از ۲۵ درصد مرگ ایرانیان در اثر این خطرات جلوگیری کرد.

معاون وزیر بهداشت افزود: جامعه مامایی در ایجاد کارشناس مراقب سلامت نقش ویژه داشتند و ۵۰ درصد این افراد را ماماها تشکیل می دهند.

وی با اشاره به خدمت رسانی ۷ هزار ماما در روستاها گفت: در حال حاضر خدمت بزرگی در سلامت روستاییان صورت گرفته و دسترسی به خدمات شهری برای همه افراد فراهم شد و در حال حاضر برای هر دو هزار تا سه هزار شهروند یک مراقب سلامت وجود دارد.

سیاری در ادامه یکی دیگر از دستاوردهای طرح تحول سلامت را کاهش میزان ‌مرگ ومیر مادر و کودک در راستای برنامه سلامت مادران بیان‌ کرد ‌و افزود: با کاهش میزان ‌مرگ و میر مادر و نوزاد، در آینده شاهد کاهش مرگ و میر درمیانسالان خواهیم بود.

وی در ادامه ضمن اشاره به توجه ویژه دولت یازدهم به سلامت در شرایط سخت اقتصادی، گفت: باید در انتخابات ریاست جمهوری توجه کنیم‌ که‌ چه‌ کسی را انتخاب می کنیم چرا که در ۸ سال قبل از این دولت، که کشور بیشترین درآمد را داشت شاهد رکود اقتصادی و تورم ۴۴ درصدی و بی اعتمادی مردم ‌بودیم بنابراین باید مراقب بودکه دیگر این شرایط تکرار نشود و نباید اجازه دهیم ‌که امیدمردم به یاس تبدیل شود

معاون وزیر بهداشت در پایان گفت: باید کمک کنیم تا راهی که دولت یازدهم در حوزه سلامت شروع کرده است ادامه یابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا