مقالات

مجازات افشای اسرار بیماران توسط پزشک چیست؟

یک وکیل دادگستری گفت: ماده ۴ آیین‌نامه انتظامی سازمان نظام پزشکی، افشای اسرار بیماران را تخلف عنوان کرده است و در صورت انجام پزشک توبیخ خواهد شد.

زینب مبشری مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: حفظ اسرار مقوله‌ای است که همیشه با آدمی بوده است. این که فرد اسرارش را به چه کسی بگوید و به چه کسی نگوید، دغدغه‌ای است که همواره ذهن آدمی را به خود مشغول داشته است.

مبشری افزود: یکی از دشوارترین مواقع در زندگی آدمی وقتی است که بفهمد اسرارش فاش شده و دشوارتر از آن وقتی است که بفهمد این راز از سوی فردی آشنا فاش شده که زمانی محرم اسرار او بوده است.

او ادامه داد: افشای اسرار پزشکی یکی از مباحث مهم اخلاق و حقوق پزشکی است. حفظ اسرار از جمله حقوق شناخته شده بیمار است که در منشور حقوق بیمار اکثر کشور‌ها و سایر قوانین و مقررات داخلی و بین المللی مورد تأکید قرار گرفته است.

این مشاور حقوقی بیان کرد:قانونگذار در ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات آورده است: ” کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار می‌شوند، هر گاه در غیر از موارد قانونی اسرار مردم را افشا کنند، مجرم شناخته می‌شوند و به سه ماه و یک روز تا یک سال یا به یک میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی، محکوم می‌شوند. ”

مبشری ادامه داد: بنابراین طبق ماده ذکر شده، همه صاحبان مشاغل رسمی دولتی و غیردولتی از جمله پزشکان که با مردم در ارتباط هستند، در صورت افشای اسرار مردم مجرم شناخته می‌شوند و باید منتظر مجازات باشند.

او عنوان کرد: توجه نکردن به حفظ اسرار پزشکی موجب سلب اعتماد بیماران می‌شود؛ به طوری که کاهش راستگویی منجر به کاهش مراجعه در موارد حیاتی از جمله در بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت موجب می‌شود تا بیمار در صورت احساس افشا شدن بیماری از مراجعه به پزشک خودداری کند.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه ممکن است افشای اسرار بیماران چند نوع مسئولیت کیفری، انتظامی و مدنی برای پزشکان و کادر درمانی داشته باشد گفت: در ماده ۴ آیین‌نامه انتظامی سازمان نظام پزشکی، افشای اسرار بیماران تخلف است و مطابق ماده ۱۴ این آیین‌نامه، پزشک به صورت کتبی توبیخ می‌شود و در صورت تکرار محرومیت از ۳ ماه تا یک سال از اشتغال را به همراه دارد.

مبشری ادامه داد: بعد از مسئولیت انتظامی، موضوع مسئولیت مدنی و جبران خسارت مطرح می‌شود که در این نوع مسئولیت، مطابق با قانون مسئولیت مدنی پزشک متخلف باید خسارت ناشی از افشای اسرار بیمار را جبران کند.

او افزود:در صورتی که پزشک اقدام به افشای اسرار بیمار خود کند؛ این کار جرم، قابل رسیدگی و شکایت در دادگاه‌های عمومی است. پزشکان با ادای سوگند رسمی و تعهد به آن وارد این حرفه شده‌اند و جز در مواردی که قانون مجاز دانسته حق خیانت به سوگند حرفه‌ای خود را ندارند.

این مشاوره حقوقی اظهار کرد: بنابراین پزشکان در صورت افشای اسرار، متخلف شناخته می‌شوند و علاوه بر پیگیری شکایت در دادگاه‌های عمومی، در دادگاه‌های انتظامی نیز تخلف آنان قابل رسیدگی خواهد بود.

مبشری بیان کرد: اگرچه حفظ اسرار بیمار امری بسیار ضروری است، اما در موارد خاص مثل زمانی که بیمار مبتلا به امراض واگیردار مثل ایدز، وبا، تیفوس، آبله و… است انتقال اطلاعات توسط پزشک امری ضروری است. مثلا زمانی که بیمار مبتلا به ایدز است پزشک ملزم به اعلام موضوع به مراجع ذی صلاح است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا