بیمه

دو ماه از سال گذشته و هنوز تعرفه درمان مشخص نيست

سلامت نیوز:رييس جامعه جراحان ايران درباره كيفيت امروز خدمات جراحي در كشور گفت: «٣ دهه قبل مردم مجبور بودند حتي براي عمل‌هاي جراحي پيش پا افتاده و با صرف هزينه‌هاي هنگفت به خارج بروند كه هم براي ما سرافكندگي داشت و هم زيان ارزي و اخلاقي و اجتماعي، ولي امروز افتخار مي‌كنيم به اينكه با خودكفايي ايران در حوزه جراحي و پزشكي، هيچ بيماري مجبور نيست براي هيچ درماني به خارج از كشور برود مگر با ميل و تصميم شخصي.»

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: ايرج فاضل، روز گذشته و در نشست خبري خود با انتقاد از مشخص نشدن تعرفه‌هاي درمان ٩٦ آن هم در حالي كه دومين ماه سال هم به نيمه رسيده است ،گفت: «تعرفه‌ها يك مساله بغرنج و بهبود نيافتني است. تعرفه‌هاي پزشكي بايد تابع ضابطه و قانون باشد و قانون صراحت دارد كه تعرفه‌ها بايد عادلانه باشد و هر سال بر اساس تورم تجديد شود. اگر تعرفه‌ها عادلانه نباشد، با ايجاد نرخ‌هاي كاذب براي مردم و جامعه پزشكي مشكل درست مي‌كنيم. پيشنهاد كرديم معدل تعرفه درمان ٦ كشور فقير اطراف ما را به عنوان تعرفه كشور اجرا كنند كه خود ما اين رقم را استخراج كرديم و حداقل، دو برابر تعرفه‌هاي ما بود. براي واقعي شدن تعرفه لازم است رابطه مالي بين بيمار و پزشك قطع شده و بيمه‌ها بار هزينه‌ها را تقبل كنند. بيمه‌ها نه اينكه پول ندارند. بيمه‌اي كه بانك دارد و در آفريقا هتل مي‌سازد يعني پول هم دارد ولي پول بخش درمان را نمي‌دهد.»
وزير اسبق بهداشت درباره احتمال هدفمند بودن تقابل سازمان‌هاي بيمه‌گر با وزارت بهداشت در همراهي با طرح تحول سلامت گفت: «يكي از مشكلات طرح تحول سلامت اين بود كه هيچ كشوري در دنيا نتوانسته درد تمام بيماران را به رايگان مداوا كند. مجاني بودن تمام خدمات درمان، كمر امريكا را هم شكست. بايد عمل‌هاي ضروري و اورژانس‌ها رايگان باشد. ما هم مي‌دانستيم طرح تحول سلامت با اين شيوه به اشكال برمي‌خورد. البته انعكاس اختلافات بين دو وزارتخانه و دو وزير گاهي ما را هم ناراحت مي‌كرد.»

فاضل در پاسخ به خبرنگاران درباره علت مغفول ماندن مقوله سلامت در مناظره نامزدهاي رياست‌جمهوري گفت: «اين مشكل در نفس برنامه‌ريزي اين مناظره‌هاست. من اين شكل سوال را نمي‌پسندم كه ٦ سوال بياورند و همان را بپرسند. اين مناظره هدايت شده است به سمت مسائلي كه در اين ظرف ريخته شده و طبيعي است كه در چنين شرايطي، كسي راجع به سلامت سوال ندارد چون سلامت، جزو سوالات نبود. اين مناظره ساختگي بود در حالي كه من مي‌خواهم در اين مملكت هر چه دلم مي‌خواهد بگويم.

دلم مي‌خواهد آزادي گفتار باشد و يك خبرنگار را به خاطر يك گزارش به زندان نيندازند. من به‌شدت براي سقوط اخلاق در جامعه نگرانم و اصلا اين وضع، وظيفه جامعه پزشكي نيست. بارها به پزشكان گفته‌ام در مقابل بيماران خاضع باشيد و هر بيمار را هم سطح يك رييس‌جمهور ببينيد اما با سقوط اخلاق در جامعه چه كنيم؟ شوراي عالي انقلاب فرهنگي اگر يك كار مهم داشته باشد برنامه‌ريزي براي اصلاح اخلاق جامعه است كه اصلا هم در برنامه‌هايش نيست. چه كساني اين همه اختلاس مي‌كنند و چرا ديگر اختلاس خجالت ندارد و چرا مجازات ندارد ؟ مملكت را با بي‌كفايتي بردند تا لبه پرتگاه و دوباره هم مي‌آيند كه رييس‌جمهور بشوند. واقع‌بين باشيم. اين كشور لبه پرتگاه بود. چيزي باقي نگذاشته بودند. با نقشه آمده بودند و موفق هم شدند و كشور را بردند تا لبه پرتگاه و هر جا اندوخته‌اي بود جارو كردند و از تامين اجتماعي و دانشگاه آزاد هم نگذشتند و يك مملكت ورشكسته و آبرو از دست رفته به روحاني تحويل دادند.»

رييس اسبق فرهنگستان علوم پزشكي در پاسخ به سوال ديگر درباره ناموفق بودن توريسم‌درماني با وجود تاكيد دولت بر گسترش اين روش درآمدزايي و گسيل بيماران مفلوك از كشورهاي فقيري همچون عراق و افغانستان با تلقي توسعه توريسم درماني گفت: «توريسم درماني يعني يك بيمار براي جراحي كيسه صفرا از دانمارك به ايران بيايد تا به درآمد كشور كمك شود. نه اينكه به دليل ممنوعيت خريد و فروش كليه در هند و تركيه و پاكستان، بيايند و اينجا كليه بخرند و پيوند شوند. اين باعث بدنامي و براي ما بدبختي است. گسترش توريسم درماني در ايران چطور ممكن است وقتي آمدن توريست به ايران هزار مشكل دارد و هزار موضوع بهشان تحميل مي‌كنيم؟ كسي كه تور مي‌گيرد، جايي مي‌رود كه محدوديت نداشته باشد و به او خوش بگذرد. توريسم درماني بايد به درآمد كشور كمك كند ولي اينهايي كه مي‌آيند، خودشان آنقدر بدبختند كه بايد براي برگشتن به كشورشان كمكي هم دريافت كنند.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا