قصور پزشکی

میزان خطاهای پزشکی در کشور بیش از استانداردهای جهانی

268

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور میزان خطاهای پزشکی در کشور را بیش از استانداردهای جهانی برشمرد و افزود: خطاهای پزشکی در کل دنیا اجتناب‌ناپذیر است و رخ می‌دهد اما در دنیا تیم سلامت نسبت به این خطاها پاسخگوست و در برابر مراجع ذی‌صلاح که وظیفه رسیدگی به قصور را دارند پاسخگو بوده و اغلب قرأنت‌های سنگین در موارد قصور پرداخت می‌کنند. متأسفانه در کشور ما علیرغم وجود خطاهای پزشکی و پرستاری، پاسخگویی مناسب وجود ندارد. در صورت بروز خطا تهیه گزارش‌های عینی و ریشه‌یابی و تحلیل علمی نتایج میتواند از میزان بروز خطاها بکاهد.

دکتر«زینب فدایی» در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری نظام پرستاری تهران با اعتقاد به این‌که میزان بروز خطاهای پزشکی در کشور افزایش نیافته بلکه اطلاع‌رسانی در فضاهای مجازی گسترش بیشتری یافته است، اظهار کرد: با این وجود، میزان خطاهای تیم سلامت اعم از پزشک و پرستار در کشور بیش از آنچه است که در دیگر کشورهای دیده می‌شود.

وی یکی از ابعاد حرفه‌ی پرستاری را حمایت از حقوق بیماران برشمرد و افزود: متأسفانه این بعد از حرفه پرستاری مغفول واقع شده و اغلب در خطاهای تیم سلامت(پرستار و پزشک) حقوق بیمار است که نادیده گرفته می‌شود.

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با اشاره به هم‌پوشانی خطاها و مخفی ماندن بسیاری از آنها گفت: افزایش شمار مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و گسترش روزافزون فضاهای مجازی سبب شده تا این احساس ایجاد شود که میزان بروز خطاهای تیم سلامت(پرستار و پزشک) نسبت به گذشته افزایش یافته است حال آن‌که چنین نیست. و خطاهای پزشکی و پرستاری از قبل بود اما دیده نمی‌شد.

فدایی با بیان این‌که در عین حال میزان بروز خطاهای تیم سلامت(پزشک و پرستار) در کشور اندک نیست، یادآور شد: بارها دیده شده بیمار مبتلا به آنفارکتوس حاد میوکارد تشخیص داده نشده و درمان غلط دریافت و بعد از مراجعه به منزل، آریتمی‌های شدید و خطرناک قلبی سراغش می‌آیند.

وی با بیان این‌که در گزارش‌ها همواره حق بیمار نادیده گرفته می‌شود، افزود: تفاوت خطای پرستاری با پزشکی در آن است که میزان و شدت آسیب ناشی از خطای پرستاری به مراتب کمتر از خطای پزشکی است به‌نحوی که در مواردی خطاهای پزشکی غیرقابل جبران خواهد بود.

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور افزایش حجم کار براثر اجرای طرح تحول سلامت را از علل افزایش نمود خطاهای تیم سلامت(پزشک و پرستار) دانست و گفت: چون اعضای تیم سلامت در برابر خطاهای رخ داده شده به کسی پاسخگو نیستند از این‌رو شاهد کاهش موارد این خطاها هم نیستیم.

فدایی خاطرنشان کرد: بعضاً یک متخصص در یک روز ۲۰ مورد عمل جراحی انجام می‌دهد که طبیعتاً این میزان کار با هیچ استانداردی هم‌خوانی نداشته و خطای پزشکی در چنین مواردی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

وی یادآور شد: باید برای افزایش کیفیت خدمات و این‌که حق بیماری ضایع نشود افراد در برابر بروز خطاها پاسخگو باشند و پزشکان در حد استاندارد برای بیماران ارائه خدمت کنند هم‌چنین نسبت پرستار به بیمار نیز به استاندارد نزدیک شود تا از میزان خطاهای پزشکی کاسته شود و منجر به ارائه مراقبت با کیفیت برای بیماران شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا