مقالات

پرسش‌های بی‌پاسخ درباره انفجار کلینیک سینااطهر

انفجار و آتش‌سوزي در کلينيک سينا اطهر بار ديگر اذهان را متوجه ايمني ساختمان‌ها و به خصوص اماکن پرتجمع نظير مراکز درماني کرد؛ موضوعي که مديرعامل انجمن جامعه ايمن کشور سوالاتي را در مورد آن مطرح کرده که به نظر مي‌رسد تاکنون پاسخي منطقي به آنها داده نشده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان ملی نوشت: جواد نوفرستي با اشاره به حادثه انفجار در کلينيک سينا اطهر که منجر به مرگ ۱۹ نفر شد، اظهار کرد: واقعيت اين است که ما از حوادث درس نمي‌گيريم. اگر مي‌خواستيم درس بگيريم بعد از فاجعه‌اي که براي ساختمان پلاسکو رخ داد، انتظار اين بود که فکري براي براي ايمني ساختمان‌هاي بلندمرتبه و مراکز تجمعي نظير همين بيمارستان‌ها و مراکز درماني بشود. اما اقدامي نشد و درس عبرت نگرفتيم که اين بار حادثه‌اي ديگر در کلينيک سينااطهر رخ داد. ظاهرا گويا هيچ‌تجربه و اتفاقي را جدي نمي‌گيريم و اين اتفاق نيز دير يا زود فراموش مي شود. وي ادامه داد:‌ متاسفانه موضوع ايمني در حساس‌ترين ساختمان‌ها نيز مورد توجه قرار نمي‌گيرد. نبايد فکر کنيم که ايمني فقط مربوط به ديگران است و حادثه براي ما رخ نخواهد داد. راستش را بخواهيد احساس من و تجربه‌اي که از حوادث قبلي داشته‌ام اين است که مدتي پيگير اين حادثه مي‌شويم و بعد هم بدون آنکه تغييرات خاصي در ايمني ساختمان‌ها رخ دهد اين حادثه هم فراموش مي‌شود تا حادثه‌اي ديگر فرا برسد.

ضوابط براي صدور مجوز فعاليت

مديرعامل انجمن جامعه ايمن کشور درباره اينکه آيا ضوابط و قانوني براي صدور مجوز فعاليت براي مراکز درماني وجود دارد يا خير، گفت: قوانين در مورد ايمني و استانداردهاي مراکز درماني وجود دارد، اما اينکه اين قوانين چطور و چقدر اجرا مي شود محل سوال است. دقيقا مانند مقررات ملي ساختمان که ۲۲ مبحث دارد و معلوم نيست چقدر اجرا مي‌شود؟ سوال اينجاست که چطور در يک کوچه تنگ و باريک که حتي پياده شدن بيمار از خودرو نيز با چالش روبه‌رو است، يک کلينيک درماني فعاليت مي‌کند، پس قبل از اينکه به سراغ قوانين جديد برويم بايد ببينيم همين قوانيني که وجود دارد چقدر به درستي اجرا مي شود؟ نوفرستي درباره اينکه به نظر مي‌رسد سنجش ايمني تمامي ساختمان‌ها امري دشوار باشد، گفت: ممکن است نتوان در زماني کوتاه همه ساختمان ها را ارزيابي ايمني کرد، اما حداقل مي‌توان و بايد از مهم‌ترين ساختمان‌ها شروع کنيم که مراکز درماني قطعا جزو آن محسوب مي‌شود. مردم انتظار دارند که بيمارستان‌ها جاي ايمني باشد، اما چطور است که اين مرکز درماني به گفته مسئولان شهرداري سه تا چهار بار اخطار ايمني دريافت کرده اما هيچ تغيري در وضعيت ايمني آن ايجاد نشده است؟

نوفرستي با تاکيد بر اينکه بايد تعارف را کنار بگذاريم، گفت: آنچه در حال رخ دادن است سبب شده اينطور به نظر برسد که براي جان انسان‌ها ارزش قائل نيستيم. کلينيک سينا اطهر در يک منطقه محروم يا حاشيه‌شهر نبود، در يکي از گران‌قيمت‌ترين مناطق تهران قرار داشت و طبيعتا با توجه به خدماتي که ارائه مي‌کرد، مرکزي با مشکلات مالي و … هم نبود. پس بايد براي ايمني‌اش هزينه مي‌شد که نشد و نتيجه آن هم جانباختن ۱۹ نفر و مصدوم شدن چيزي نزديک به همين تعداد شد. بگذريم که ميلياردها تومان نيز خسارت مالي به آن وارد شده که قطعا اگر بنا بود براي ايمني هزينه شود بسيار کمتر بود.

مرگ پزشکان و پرسنل کلينيک

وي با اشاره به گزارش پزشکي قانوني در مورد اينکه اکثر جانباختگان جزو پزشکان و پرسنل همان کلينيک بودند، گفت: متاسفانه نگاه به درآمدزايي سبب شده که حتي براي جان اين افراد هم ارزش چنداني وجود نداشته باشد، افرادي که در خدمت آن مجموعه بوده و براي اعتبار و درآمد آن مجموعه در حال فعاليت بودند. مديرعامل انجمن جامعه ايمن کشور تصريح کرد:‌ لازم است وزارت کشور، وزارت بهداشت و ديگر دستگاه ها دستورالعملي جامع براي ارزيابي ايمني همه جانبه مراکز درماني داشته باشند. اينکه ما بياييم پيام تسليت بدهيم و دستور رسيدگي و برخورد با خاطيان را صادر کنيم خوب است اما براي جلوگيري از تکرار اين حوادث چه کار کرده ايم؟ در مورد پلاسکو هم که همينطور شد اما ديديم که اتفاقي رخ نداد. نوفرستي با بيان اينکه در مورد پلاسکو هم گفته شد که آتش‌نشاني بارها پيرامون عدم ايمني ساختمان تذکر داده بودند، گفت:‌ از زمان حادثه پلاسکو تا اين حادثه سه و سال و نيم گذشته است. چرا هيچ تغييري ايجاد نشد تا آتش نشاني توان و اختياراتش بيشتر شود و صرفا به تذکر بسنده نشود. چرا بايد بعد از سه‌سال و نيم از حادثه پلاسکو باز هم پاسخ هماني است که در مورد ساختمان پلاسکو گفته شد و بايد بگوييم اخطار داديم اما کسي توجه نکرد؟ وي با بيان اينکه متاسفانه ما شاهد اين هستيم که ماموران و کارشناسان آتش نشاني حتي اجازه ورود به ساختمان ها را هم ندارند، گفت: مالک مي تواند از ورود کارشناسان آتش‌نشاني به ملکش جلوگيري کند. اينها نشان مي دهد که ما در بخش نظارتي ضعف قانوني داريم. چرا فقط بايد اخطار بدهند. لازم است قانوني باشد تا مشابه همان قانون که اگر يک ساختمان عوارض يا مالياتش را ندهد پلمب مي‌شود، با ساختمان‌هاي ناايمن که اخطار آتش نشاني دريافت کرده‌اند برخورد شود. مديرعامل انجمن جامعه ايمن کشور ادامه داد:‌ متاسفانه در جايي که بحث پول و درآمد است قدرت پلمب در قانون پيش‌بيني شده است، اما در جايي که بحث جان و ايمني مردم است، فقط مي‌توان اخطار داد و امکان پلمب وجود ندارد. اگر کلينيک سينا اطهر ماليات و عوارض نداده بود، آيا تاکنون اجازه فعاليت داشت؟

تاکيد بر ايمني مراکز درماني

نوفرستي با تاکيد بر اينکه هزينه در حوزه آموزش و ايمني، سرمايه گذاري محسوب مي شود، گفت: بنابراين هر چقدر که ما بتوانيم مراکز درماني و ديگر فضاهاي عمومي را به شکل امن بسازيم قطعا در درازمدت نتيجه مطلوبي خواهد داشت. هزينه کردن براي ايمني اتلاف سرمايه نيست، بلکه يک سرمايه‌گذاري بلند مدت است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا