اخبارسلامت الکترونیک

نماینده مجلس : دولت سیزدهم اگر نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت را اجرایی کند حق سلامت مردم را ادا کرده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر محمد علی محسنی بندپی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگوی تلفنی با برنامه «گفتگوی علمی» در مورد اولویت‌های نظام سلامت در دولت سیزدهم گفت: یکی از قوانین مترقی نظام‌های سلامت در کشورهای توسعه یافته پزشک خانواده، نظام ارجاع، نسخه نویسی الکترونیک است و دولت سیزدهم به عنوان اولویت اصلی می‌تواند فقط به این دو مقوله بپردازد.

وی افزود: در حال حاضر مشکل اصلی نظام سلامت این است که به‌واسطه عدم وجود پزشک خانواده، عدم وجود سطح‌بندی خدمات و نبود نظام ارجاع هزینه‌های بسیار زیادی روی دست نظام سلامت مانده است.

محسنی بندپی با بیان اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم تمام تمرکز خود را روی نظارت بر قوانین تصویب شده گذاشته تا دلایل و ضعف‌هایی که باعث عدم اجرای قوانین مصوب شده است را شناسایی کند افزود: اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک یک الزام قانونی است که نظارت بر اجرای این مهم در دستور کار مجلس قرار دارد.

این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت تسریع در اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک تصریح کرد: بر اساس قانون در بودجه سال ۱۴۰۰ از تاریخ اول دی‌ماه سال جاری هیچ خدمات درمانی خارج از نسخه‌نویسی الکترونیک نباید ارائه شود.

در ادامه برنامه دکتر محمدرضا هاشمیان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کادر درمان بیمارستان مسیح دانشوری، متخصص بیهوشی و فوق‌تخصص icu با بیان اینکه نظام سلامت کشور در حال حاضر در برخی از رشته‌ها از جمله متخصص عفونی و ریه با مشکل کمبود نیرو مواجه است افزود: این کمبود‌ها نشان می‌دهد که متأسفانه در ۸ سال گذشته به مقوله آموزش توجه کمتری صورت‌گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر در کشور ما با حدود ۸۲ میلیون جمعیت فقط ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر فارغ‌التحصیل رشته تخصصی ریه داریم که در مقایسه با کشور همسایه ترکیه که بیش از ۴ هزار متخصص ریه در آن وجود دارد وضعیت مناسبی نداریم.

هاشمیان با اشاره به اینکه در رشته icu نیز تنها ۲۳۰ نفر فارغ‌التحصیل در کشور وجود دارد که باتوجه‌به شرایط فعلی برای یک کشور آمار بسیار کمی است بر ضرورت تغییر نگرش به سیستم سلامت کشور و تغییر برنامه‌های آموزشی بر اساس نیازهای روز جامعه تاکید کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: طب در ایران دارای پیشینه قدیمی است و افرادی چون بوعلی سینا از افتخارات طب ایرانی است و همیشه جایگاه پزشکان ایرانی در ارتباطات بین‌المللی ویژه بوده و به کنگره‌های بین‌المللی دعوت می‌شدند و حتی برای انجام بسیاری از عمل‌های جراحی در حوزه فک، زیبایی و پلاستیک و… از کشورهای دیگر به ایران مراجعه می‌شده است ولی متأسفانه ما در بحث کرونا یک شکست علمی بین‌المللی خوردیم و این شکست ناشی از رویکرد وزارت بهداشت و نبود توانایی برای برقراری ارتباطات بین‌المللی در این وزارتخانه بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا